17.01.2020

Kawasaki rakentaa uusia uria uurtavaa vetytankkeria

Kawasaki Heavy Industriesin telakka on laskenut Japanissa vesille maailman ensimmäisen nestemäistä vetyä kuljettavan tankkilaivan. M/t Susio Frontier siirrettiin joulukuussa KHI:n Koben telakan varustelualtaaseen ja alus valmistuu myöhemmin tänä vuonna.

Kuva: Kawasaki Heavy. Kuvakaappaus telakan videolta.

Susio Frontier edustaa ensimmäistä kehitysvaihetta Shellin tukemassa energiahankkeessa, jossa Australiassa kaivetusta ruskohiilestä valmistetaan sikäläisessä laitoksessa vetyä, joka laivataan sitten Japanin Kobeen.

Kawasaki Heavy on monella tapaa toiminut uusien alustyyppien kehittäjänä Aasiassa. Ensimmäinen Aasiassa rakennettu LNG-tankkeri, m/t Bishu Maru, valmistui nimen omaan KHI:n telakalla vuonna 1983. Myös Susio Frontierin suunnittelussa on käytetty paljon tältä laivalta saatuja oppeja ja kokemuksia.

Uudisrakennuksen tankkien lämpöeristys poikkeaa kuitenkin LNG-tankeista, sillä vetytankkien tukirakenteissa on käytetty lasikuituvahvistettuja polymeerejä, The Naval Architech kertoo.

Uudisrakennukseen asennetaan kaksi tyhjiöllä eristettyä vetytankkia, joita parhaillaan rakennetaan japanilaisella Harima Worksin konepajalla. Molempien tankkien tilavuus on 1 250 kuutiometriä nestemäistä vetyä, jonka säilytyslämpö on – 253 Celsius-astetta. Tankit asennetaan 116 metrin pituiselle alukselle myöhemmin tänä vuonna.

KHI:n vetylaivojen johtava suunnittelija Motohiko Nishimura sanoo, että Susio Frontierista tulee ensimmäinen tankkeri, joka täyttää IMO:n nestemäisen vedyn kuljetuksille asettamat (IGC Code, Type C) turvamääräykset.

– Kun Susio Frontier läpäisee merikoeajonsa toivomme, että sen rakennustavoista tulee koko toimialalle de facto -standardi, Nishimura sanoo.

Kuva: Kawasaki Heavy. Kuvakaappaus telakan videolta.

Vety etenee eri liikennemuotojen polttoaineena

Japani investoi paljon rahaa vetykaasun kehittämiseksi uudeksi ja hiilineutraaliksi polttoainevaihtoehdoksi. Viime syyskuussa Tokiossa järjestettiin vetyenergiaa käsittelevä ministeritapaaminen, jossa myös 30 muun valtion energiaministerit lupasivat tukea nesteytetyn vedyn jakeluasemien perustamiselle.

Ajatuksena on luoda vuosikymmenen aikana maailmanlaajuinen, yli 10 000 vetyaseman jakeluverkko. Samaan aikaan vedyn käyttö luonnollisesti etenee useimmissa liikennemuodoissa.

Japanin luonnonolot ja tiheä asutus tarjoavat kuitenkin mittavia haasteita useimmille laajan skaalan uusiutuvan energian hankkeille. Raaka-ainepulan vuoksi saarivaltio tarvitsee myös paljon tuontienergiaa, ja siksi nimenomaan vety on yksi puhtaan energian lupaavimmista vaihtohdoista.

KHI kehittää jo supertankkereita vedyn kuljetuksiin

Kawasaki Heavy liittyi vuonna 2016 mukaan Shell Japanin ja vetykaasua valmistavan J-Powerin (Iwatani and Electric Power Development) hankkeeseen, joka kehittää Japaniin omaa vetykaasun jakeluketjua. Niin sanottu HySTRA (Hydrogen Energy Supply-Chain Technology Research Association) -hanke on jaettu kahteen osaan, josta toinen osa ratkoo vedyn tuotannon ja nesteytyksen pulmia ja toinen nestemäisen vetykaasun pitkän matkan kuljetuksen ongelmia.

Laivanrakennusyhtiö KHI on arvioinut, että Japani tarvitsee ainakin 80 valtameriluokan vetytankkeria vuoteen 2050 mennessä, jolloin saarivaltio suunnittelee tuottavansa viidenneksen sähköenergiasta vedyllä. KHI:n suunnitelmissa on rakentaa jopa 160 000 kuutiometrin supertankkereita vedyn kuljetuksiin.

Teksti Markku Pervilä

Jaa artikkeli