07.05.2021

Kontti- ja konttilaivabuumi jatkuu

Pandemian jälkeisen elpymisenja osittain Trumpin aloittaman kauppasodan jälkimainingeissa maailman konttilaivamarkkinat ovat poikkeuksellisessa tilassa.

Suezin kanavassa rantaan ajautunut Ever Given on noin 400 metriä pitkä ja 60 metriä leveä. Sen konttilastauskapasiteetti on 20.000 TEU. Nyt tilatut uudet konttilaivat ovat pääasiassa ns. neopanamax-kokoa eli noin kapasiteetiltaan 15.000 TEU.

Paitsi että kontit pakkautuvat vääriin paikkoihin ja niistä on toisaalla huutava pula, nyt myös konttilaivojen varustamot ovat ryhtyneet massoittain uusien laivojen tilaamiseen. Tähän on merkittävästi myötävaikuttanut kaukoidän telakoiden vajaakuormitus ja toistaiseksi vielä vallinneet halvat laivahinnat.

Edellisen uusimiskierroksen jäljiltä telakoilta on vielä tulossa liikenteeseen suurien superlaivasarjojen viimeisiä yksiköitä, kun uusia tilauksia on ryhdytty sijoittamaan Aasian telakoille. Alla muutamia esimerkkejä:

  • Tuoreimpana tilauksena markkinoilla raportoidaan Hyundai Merchant Marinen tilauksesta paikallisilta telakoilta 1,4 mrd USD tilauksesta 13.000 TEU neopanamax laivoista, joiden hankintaan jopa sisältyisi Etelä-Korean valtiontukia. Alukset kävisivät tavanomaisilla polttoaineilla ja valmistisivat 2023 ja 2024.
  • Ranskalainen CMA CGM tilasi vuonna 2017 Kiinasta CSSC:n kahdelta telakalta silloin maailman suurimmiksi lasketut yhdeksän 23.112 TEU:n LNG-käyttöistä konttilaivaa, jonka sarjan viimeisten yksiköiden luovutus on parhaillaan käynnissä. Alukset ovat 400 metriä pitkiä ja 61,3 metriä leveitä ja niiden vetoisuus on 237.000 GT. Sarjan ensimmäinen alus sai yhtiön perustajan Jacques Saadén nimen. Huomiota herätti myös yhtiön siirtyminen valtameriliikenteessä LNG:n käyttöön.
  • Nyt markkinatietojen mukaan CMA CGM on sijoittanut uusia tilauksia 6+6 pienemmästä 15.000 TEU aluksesta CSSC:n Hudongin ja Jiangnanin telakoille. Nämäkin olisivat LNG-käyttöisiä, varustettuna 14.000 m³ tankeilla, mahdollistaen maailmanlaajuisen liikenteen. Yhtiön kerrotaan myös tilanneen Kiinasta kahdelta telakalta 5+5 sarjat pienempiä 5.000 TEU:n aluksiatavanomaisella raskasöljykäytöllä. Näiden pitäisi valmistua vuonna 2023.
  • Kuukausi sitten taiwanilainen Wan Hai Lines tilasi Koreasta Hyundain telakalta viiden aluksen sarjan 13.200 TEU aluksia vuoden 2023 toimitukseen. Nämä tulevat olemaan suurimmat Wan Hain laivastossa, johon tänään kuuluu 74 omaa ja yli 50 rahdattua laivaa. Yhtiö sijoitti hieman aikaisemmin perinteisesti Japanin uudelle Nihon Shipbulding-telakalle tilauksen kahdestatoista 3.000 TEU aluksesta. Ne mukaanlukien varustamolla on nyt rakenteilla olevat yhteensä 43 uutta laivaa.
  • Toinen taiwanilainen suurvarustamo Evergreen on myös viime kuussa tilannut 20 aluksen sarjan Koreasta Samsungin telakalta 15.000 TEU aluksia toimitettavaksi vuodesta 2025 alkaen.
  • Seaspan on tilannut vielä ilmoittamattomalta telakalta kuusi 15.500 TEU alusta. Yhtiöllä on nyt yhteensä 37 uudisrakennusta työn alla. Seaspan tyypillisesti omistaa laivoja ja rahtaa niitä muille tunnetuille operaattoreille. Se on myös markkinoilla pienempien 7.000 TEU alusten hankkimiseksi.

Konttirahtien ollessa nyt korkealla ja operaattoreiden ansaitessa huomattavia kassavirtoja houkutus on tullut suureksi sijoittaa uusia tilauksia vielä edullisille laivanrakennusmarkkinoille. Laivanrakennusteräksen hinta on noussut jo lähes 30 prosentilla, mikä osaltaan tulee nopeasti nostamaan telakkahintoja.

Teksti: Mikko Niini

Lisää aiheesta:

Suezin kanavaan juuttunut Ever Given ei ole ainoa lajissaan – 10 maailman suurinta konttialusta 2021

 

Jaa artikkeli