Komentosillalla uudet järjestelmät näyttävät esimerkiksi aluksen suunnitellun reitin ja paljon informaatiota ympäristössä seilaavista muista aluksista sekä merioloista kuten matalista vesistä ja muista esteistä.
Data esitetään sillan päätelaitteilla ja muilla näytöillä ja informaatioon lisätään AIS- ja tutkakuvat sekä komentosillan videoilla otettua reaaliaikaista kuvaa. Lisätyn todellisuuden järjestelmät (ar, augmented reality) hyödyntävät Furuno Electricin kehittämiä ECDIS FMD3300 -sarjan laitteita. Furuno kaupallistaa tuotetta parhaillaan muillekin kiinnostuneille varustamoille sopivaksi, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Lisättyä todellisuutta autonomisille aluksille
Lisätty todellisuus on juuri nyt it-alan kuuminta uutta teknologiaa. MOL on jo kokeillut ar-järjestelmiä kahdessa seuraavan sukupolven Flexie -luokan VLCC (very large crude carrier) -supertankkerissaan, maaliskuussa 2018 valmistuneessa m/t Beluga Acessa ja lokakuussa valmistuneessa m/t Suzukasanissa.
MOL aikoo lopulta asennuttaa ar-järjestelmät koko energia-alan tonnistoonsa, mukaan lukien LNG-tankkereille ja kuivabulkkia kuljettaville aluksille. Varustamo odottaa lisätyn todellisuuden teknologioilta paljon myös tulevaisuuden autonomisissa aluksissa.