22.06.2020

LNG-jätin neitsytmatka: täysi lasti autoja USA:han

Maailman suurin LNG-käyttöjen autojenkuljetusalus m/s Siem Confucius lähti kesäkuun puolivälissä neitsytmatkalleen Saksan Emdenistä kohti Meksikon Veracruzia. Aluksen lastina oli yli 4 800 Volkswagen Groupin Pohjois-Amerikkaan myymää ajoneuvoa.

Kiinalainen Xiamenin telakka luovutti m/s Siem Confuciusin 14. maaliskuuta. Tilaajavarustamo Siem Car Carriers on aikarahdannut uuden jättialuksensa Volkswagen Group Logisticsin käyttöön.

– Näin suuri LNG-käyttöinen uusien autojen kuljetusalus on tärkeä osa koko VW-konsernin hiilijalanjäljen pienentämiseen tähtääviä toimia, Volkswagen Group Logisticsin johtaja Thomas Zernechel toteaa.

Uuden ”goTOzero” -nimisen ympäristöohjelmansa mukaisesti VW Group tähtää hiilidioksidipäästöjensä pienentämiseen 30 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Hiilineutraaliksi saksalaisjätti aikoo päästä vuoteen 2050 mennessä, Maritime Executive kirjoittaa.

Maailman suurimman autonvalmistajan tittelistä Toyotan kanssa kilpailevan VW Groupin kuljetuspalveluiden tarpeesta kertoo se, että konserni lähettää vuosittain noin 7 700 aluksella 2,8 miljonaa ajoneuvoa eri puolille maailmaa. Nyt VW Group korvaa kaksi vanhempaa autojenkuljetusalusta Siemin kanssa tekemillään kahden uuden, LNG-käyttöisen aluksen aikarahtaussopimuksilla.

Siemille valmistuu loppuvuonna toinenkin LNG-jätti

M/s Siem Confucius on yli 200 metriä pitkä ja 38 metriä leveä laiva, jonka syväys on 10 metriä. Laivan nopeus on 19 solmua, mutta sen taloudellinen marssivauhti on 16,5 solmua.

Aluksen 13 kannella on 7 500 ceun (car equivalent unit) verran tilaa autoille. Volkswagenin mallistossa tämä tarkoittaa sitä, että täydessä lastissa kyytiin mahtuu noin 4 800 henkilö- ja pakettiautoa. Ceu tarkoittaa yhden henkilöauton tarvitsemaa tilaa laivassa tai muussa kuljetusvälineessä ja yksi ceu vastaa noin yhdeksän neliömetrin pinta-alaa ja kymmenen kuutiometrin tilavuutta.

Laivanisännistöyhtiö Siem Ship Managementin operoima m/s Siem Confucius saa tämän vuoden lopussa sisarlaivan. Kumpikin alus on varustettu MAN Energy Solutionsin 12 600 kW:n dual fuel dieselkoneella. Molemmissa laivoissa on kaksi 1 800 kuutiometrin kaasutankkia, joiden ansiosta aluksia tarvitsee tankata Atlantin ylityksillä vain Euroopan puoleisessa päässä.

Nesteytetyn LNG:n lisäksi alukset voivat käyttää myös biokaasua eli LBG:tä tai jotakin muuta uusiutuvasta energialähteestä valmistettua polttoainetta.

Jaa artikkeli