15.04.2020

Lundqvist-varustamo tilasi kahdeksannen aframax-tankkerin Japanista

Ahvenanmaan Lundqvist Shipping -yhtiöt ovat kertoneet, että Lundqvist Shipping Company on tilannut aframax-säiliöaluksen, joka varustetaan valmiiksi LNG-polttoaineen käyttöönottoa varten.

Alfa Finlandia, Lundqvist Rederierna

Lundqvist Rederierna, joka omistaa sekä Ångfartygs Aktiebolaget Alfan että Rederiaktiebolaget Hildegaardin, on tänään keskiviikkona tehnyt laivanrakennussopimuksen Japanin Sumitomo Heavy Industries -yhtiön kanssa 112.000 tdw aframax-tankkerin toimittamisesta.
Sumitomon telakka on keskittynyt erityisesti tämän kokoluokan tankkereiden rakentamiseen. Nesteen Tempera ja Mastera valmistuivat vv. 2002 ja 2003 samalta telakalta Jokohaman Yokosukasta.
Tilattu uudisraknneus on pääosin sisaralus saman laivayhtiön tilaamalle säiliöalukselle Alfa Finlandia, joka toimitettiin talvella 2019. Toisin kuin Alfa Finlandia, nyt tilattu alus valmistellaan tulevaa nesteytetyn maakaasun käsittelyä varten (”LNG ready”). Lisäksi joitain säätöjä tehdään polttoainekulutuksen vähentämiseksi edelleen.

Lundqvist Shipping kertoo Svensk Sjöfartstidningin mukaan, että laivan rahoitus todennäköisesti hoidetaan yhtiön omilla varoilla. Isojen öljytankkerien rahdit ovat viime kuukausina olleet erittäin korkealla. Aluksen toimitus on suunniteltu tammikuuhun 2022.

Sumitomo on rakentanut Lundqvistille vuosien varrella jo seitsemän aframax-tankkeria. Keskinäisestä luottamuksesta kertoo se, että varustamon mukaan tämän kahdeksannen laivan sopimus on laadittu ja hoidettu nykyisessä koronatilanteessa ilman fyysistä yhteyttä telakan ja asiakkaan välillä.

Lundqvistin yli miljoonan dw-tonnin tankkerilaivaston kaikki laivat on rekisteröity Nassauhun. Sumitomon rakentamia ovat Estrella (2014), Alfa Baltica (2015), Alfa Alandia (2016), Primero (2016), Sword (2018), Lancing (2018) ja Alfa Finlandia (2019). Aiemmat tankkerit Sarpen (2002), Alfa Italia (2002) ja Penelop (2006) rakensi DSME Etelä-Korean Pusanissa. Alukset ovat maailmanlaajassa liikenteessä, mutta jääluokan ansiosta myös aktiiisesti Itämerellä erityisesti Primorskin vientikuljetuksissa.

Jaa artikkeli