Finnlinesin uuden huippuekologisen hybridiroro-aluksen tuotantovaihe alkoi Nanjing Jinling -telakalla, kun katraan toisen laivan eli Finneco II:n teräslevyt leikattiin 16. syyskuuta perinteisin seremonioin Kiinassa.
Varustamon 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma sisältää kolme hybridiroro -alusta ja kaksi ekotehokasta Superstar ropax -alusta, jotka parantavat yhtiön laivaston energiatehokkuutta entisestään.
Aluksissa käytetään hyväksi viimeisimpiä ympäristöteknisiä ratkaisuja, kuten litiumioniakkujärjestelmiä, jotka mahdollistavat laivojen päästöttömän satamassaoloajan. Laivat varustetaan myös monilla muilla energiatehokkuutta parantavilla ja päästöjä vähentävillä teknologioilla, aina runkojen hydrodynaamisesta suunnittelusta lähtien.
Roro-alusten on määrä aloittaa liikenteessä 2021–2022 ja Superstar ropax-alukset aloittavat liikennöinnin 2023.
Finneco-luokan ultravihreät hybridilaivat
Uudet roro-alukset saavat nimensä laivoissa käytettyjen innovatiivisten ympäristöteknologioiden mukaan. Alusten nimet ovat Finneco I, Finneco II ja Finneco III.
Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldin mukaan yhtiö toteuttaa strategiaansa määrätietoisesti ja johdonmukaisesti.
– Jatkamme edelleen toiminnan kehittämistä. Vuosien aikana Finnlines on investoinut vahvasti energiatehokkuuden parantamiseen ja ympäristön huomioon ottaviin teknologioihin. Käynnissä oleva uudisrakennusohjelma parantaa entisestään laivaston energiatehokkuutta.
Grimaldi korostaa sitä, että uudet hybridiroro-alukset tarjoavat varustamon asiakkaille tulevaisuudessa erittäin vastuullista ja ympäristöystävällistä linjaliikennettä.