30.09.2019

M/s Jacques Saadé on maailman suurin LNG-käyttöinen konttialus

Valtameriliikenteen konttiliikenteessä on viime aikoina totuttu rikkomaan ennätyksiä. Niin tekee myös ranskalaisen CMA CGM:n uudisrakennus m/s Jacques Saadé. Viime viikolla Kiinassa vesille laskettu alus on maailman suurin LNG-käyttöinen konttilaiva ja ensimmäinen kahdeksan samanlaisen mammutin sarjasta.

Konttivarustamo CMA CGM on tilannut kiinalaisen CSSC:n omistamalta Shanghai Jiangnan-Changxingin telakalta kaikkiaan yhdeksän 23 000 teun konttilaivaa, jotka kaikki polttavat nestemäistä kaasua. Katraan ensimmäinen jättilaiva laskettiin vesille Shanghaissa syyskuun 25. päivänä ja se otetaan käyttöön ensi vuoden alkupuoliskolla.

Yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Rodolphe Saadé sanoo, että perheyhtiön nykyinen ympäristöstrategia luotiin vuoden 2017 marraskuussa, jolloin maailman neljänneksi suurin konttivarustamo päätti tilata nämä puhtaampaa polttoainetta käyttävät laivat.

– Kyseessä on valtava teknologinen ja ympäristöä säästävä mullistus, jonka avulla aluksemme täyttävät merenkulun nykyiset ja tulevat päästövaatimukset, Saadé sanoo.

– Näin suuret LNG-laivat osoittavat sen, että merenkulku voi siirtyä kohti kestävää kehitystä ja pienempiä päästöjä, kunhan siirtymän kaikki palaset suunnitellaan huolellisesti. Varustamoala pystyy säilyttämään kilpailukykynsä myös ilmastomuutoksen vastaisen taistelun oloissa, Saadé muotoilee yhtiön nettisaitilla.

Yhden laivan konttijono yltäisi Pariisista Reimsiin

Toimitusjohtajan mukaan vuoteen 2022 mennessä CMA CGM:n laivastossa on 20 LNG:llä ajavaa alusta, joiden joukkoon kuuluvat yhdeksän Jacques Saadé -luokan jättiä, viisi 15 000 teun konttialusta sekä kuusi 1 400 teun feeder -liikenteen alusta. Näistä kolme on jo CMA CGM:n suomalaisen tytärvarustamon Containershipsin käytössä. Viime mainitulla on tärkeä sija emoyhtiön puhtaammissa, LNG-käyttöisissä ovelta ovelle -jakeluratkaisuissa.

M/s Jacques Saadén päämitat ovat pituus 400 metriä, leveys 61 metriä ja syväys 16 metriä. Teoreettinen kapasiteetti on 23 112 teuta eli alukselle mahtuva konttijono yltäisi peräkkäin ladottuna 141 kilometrin matkan Pariisista Reimsiin. Kaikin puolin uudisrakennus on mitoiltaan samaa luokkaa kuin sveitsiläisen MSC:n kesällä käyttöön ottama MSC Gülsün, joka on maailman suurin konttilaiva.

Aluksen potkurin halkaisija on yli kymmenen metriä ja laivan Becker Twisted Fin -tyyppinen potkuri- ja peräsinlaitteisto painaa yli 92 tonnia. Pääkoneessa (CMD-WinGD 12X92 DF) on tehoa 68 340 kilowattia eli enemmän kuin 1 150 Renault Clio -henkilöautossa.

M/s Jacques Saadé liehuttaa Ranskan lippua

Konttijätin polttoaine, nesteytetty maakaasu säilytetään miinus 161 Celsius -asteen lämpötilassa. Syväjäädytys on olennainen osa kaasun käyttöä, sillä nesteytettynä LNG:tä mahtuu tankkiin 600 kertaa enemmän kuin kaasumaisessa olomuodossa.

Nettisivuillaan varustamo paljastaa, että koko laivan rakentaminen alkoi polttoainetankista, jonka ympärille runkoa alettiin kasata. Noin 18 000 kuutiometrin kaasutankki on niin iso, että siihen sopisi jopa New Yorkin Vapaudenpatsas. Tosin ilman jalustaa, kuten ranskalaiset huomauttavat. Joka tapauksessa polttoainetta otetaan mukaan niin paljon, että yhdellä bunkrauksella alus kulkee kaksi kuukautta Aasian ja Euroopan reitillään.

CMA CGM:n ensi vuoden alkupuoliskolla käyttöön tuleva laiva on varustettu viimeistä huutoa olevilla komentosiltajärjestelmillä, jotka hyödyntävät it-alan kuumimpia uusia teknologioita, kuten aluksen liikkeitä ennakoivia lisätyn todellisuuden (ar, augmented reality) näyttöjä.

M/s Jacques Saadé ja sen sisaralukset purjehtivat Ranskan lipun alla eli ne merkitään RIF (French International Register) -rekisteriin. Uudella lippulaivallaan marseillelaisvarustamo kunnioittaa perustajaansa, Libanonissa syntynyttä Jacques Saadéa (1937-2018), joka oli nykyisen toimitusjohtajan isä.

Jaa artikkeli