25.08.2021

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta Aurora Botnia kastettiin Vaasassa

RMC:n telakalla rakennetun Aurora Botnian kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia. Alus aloittaa päivittäisen liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välillä.

Rauma Marine Constructionin toista uudisrakennusprojektia, Aurora Botniaa, juhlistettiin Vaasassa tänään 25. elokuuta. Matkusta-autolautta kastettiin iltapäivällä ja se sai silloin virallisesti nimensä. Juhlatilaisuuteen alus saapui noin kello 12 suoraan toiselta merikoeajoltaan.

Matkustaja-autolautta Aurora Botnian rakennustyöt käynnistyivät vuoden 2019 syyskuussa. Seuraava merkittävä virstanpylväs saavutettiin helmikuussa 2020, kun aluksen köli laskettiin. Vesillelaskua juhlittiin vuoden 2020 syyskuussa vuosi rakennustöiden aloittamisen jälkeen, ja vuoden 2021 kesäkuussa alus pääsi ensi kerran merelle.

Kahden vuoden, 120 miljoonan ja työllistämisvaikutukseltaan noin 800 henkilötyövuoden projekti on ollut erityinen sekä RMC:lle että Wasalinelle.

– On ollut äärimmäisen hienoa päästä rakentamaan näin hienoa ja maailmanlaajuisesti ainutlaatuista alusta. Haluan kiittää tilaajaa erinomaisesta yhteistyöstä, jonka ansiosta olemme yhdessä pystyneet viemään projektin menestyksekkäästi maaliin erittäin haastavista olosuhteista huolimatta,  RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo yhtiön tiedotteessa.

– Haluan kiittää kaikkia jotka ovat olleet mukana tässä projektissa, erityisesti varustamon henkilökuntaa, joka on tehnyt tämän mahdolliseksi. Näemme nyt tulosta vuosien työstä ja olemme yhdessä todistamassa historiallista päivää, kun liikenteeseen tulee laiva, joka on suunniteltu Merenkurkkuun. Kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia ja alus on maailman ympäristöystävällisin matkustajalaiva, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg toteaa.

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta

Maailman ympäristöystävällisin matkustaja-autolautta aloittaa päivittäisen liikennöinnin Vaasan ja Uumajan välisellä reitillä lähipäivinä.

Alus on varustettu uusimmalla ympäristöteknologialla. Alus on merkittävästi nykyvaatimuksia ympäristöystävällisempi, minkä myötä se täyttää ensimmäisenä matkustaja-autolauttana maailmassa Clean Design -luokkamerkin kriteerit.

Aurora Botnia pystyy hoitamaan liikenteen satamiin sähköllä, mikä vähentää sekä päästöjä että syntyvää melua. Aluksen rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjä vähentävät muun muassa pääkoneet, jotka toimivat ensisijaisesti nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä.

Aluksen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tulevaisuuden polttoaineisiin. Aurora Botnia kykenee hyödyntämään polttoaineenaan myös biokaasua, jota pidetään yhtenä lähitulevaisuuden realistisimmista vaihtoehtoisista polttoaineista.

– Sekä tilaajan että ympäristön kannalta on ensiarvoisen tärkeää rakentaa laivoja, jotka kestävät aikaa. Tänään rakennettavien laivojen on kyettävä liikennöimään myös kymmenien vuosien kuluttua ilman massiivisia muutostöitä tai pahimmillaan romuttamista. Aurora Botnian biokaasuvalmius on yksi tapa vastata tähän haasteeseen, Heinimaa kertoo.

Neitsytmatkalleen alus lähtee lauantaina 28. elokuuta.

Aurora Botnia lyhyesti:

Pituus:                                 150 m
Leveys:                                 26 m
Syväys:                                 6,1 m
Bruttovetoisuus:                   24 300
Nopeus:                               20 kn
Kaistametrit:                        1 500
Matkustajat:                         800
Hytit:                                    68

VA

Jaa artikkeli
Freja