Norsepowerin mukaan hankkeessa keskityttiin roottoripurjeiden avulla saavutettaviin polttoaineen säästöihin ja päästöjen pienentämiseen erittäin suurilla vlcc (very large crude carrier) -aluksilla.
Yhteishankkeessa on tietokoneavusteisesti laskettu Norsepowerin Rotor Sail -ratkaisuilla saatavia hyötyjä, tehty roottoripurjeiden vaatimia lujuuslaskelmia sekä tarkasteltu asennusten vaikutuksia esimerkiksi näkyvyyteen tankkereiden komentosilloilta.
Laskelmien mukaan täysin automatisoitu Rotor Sail -ratkaisu voi vähentää kulutusta ja päästöjä jopa 6-10 prosenttia supertankkereilla, jotka purjehtivat tyypillisesti pitkiä matkoja avomerioloissa.
Vanhasta keksinnöstä puhdasta energiaa laivoille
Norsepowerin myynnistä vastaava johtaja Jukka Kuuskoski sanoo, että suomalaisyhtiö on löytänyt SWS:stä, LR:stä ja ABS:stä (American Bureau of Shipping) hyvät kumppanit roottoripurjehankkeisiinsa.
– Yhteistyön avulla voimme etsiä ja löytää tuulienergiasta puhtaampia ratkaisuja, jotka hyödyttävät tässä tapauksessa suurten tankkereiden kuljetuksia. Laajemmin roottoripurjeet laivojen apukoneina toimivat koko merenkulkualan eduksi, Kuuskoski sanoo yhtiön nettisaitilla.
Tähän mennessä Rotor Sail -järjestelmät on asennettu kolmelle alukselle, jotka ovat Viking Linen m/s Viking Grace, Boren m/s Estraden ja Maersk Tankersin m/s Maersk Pelican.
Kiinalainen SWS tunnetaan paremmin nimellä Shanghai Waigaoqiao Ship Building Co. SWS:n teknologiajohtaja Liu Jianfeng sanoo laivanrakennusyhtiön keskittyvän vihreisiin ratkaisuihin edellyttäen, että ne ovat luotettavia ja kaupallisesti tarkoituksenmukaisia.