Roottoripurjeen tuottama energia ei itsessään riitä aluksen liikutteluun, mutta se toimii apukoneena ja suotuisissa tuulioloissa vähentää polttoaineen kulutusta ja samalla pakokaasupäästöjä. Säästöjen suuruus riippuu luonnollisesti aluksen reitistä ja merellä vallitsevista sää- ja tuulioloista.
Scandlinesin m/s Copenhagen liikennöi Tanskan Gedserin ja Saksan Rostockin välillä. Tällä pohjois-eteläsuuntaisella reitillä vallitsevat tuulet puhaltavat yleensä lännestä, mikä parantaa aluksen mahdollisuuksia hyödyntää roottoripurjetta.
– Arvioimme alentavamme roottoripurjeen avulla 4-5 prosenttia hiilidioksidipäästöistä Tanskan ja Saksan reitillä, Scandlinesin toimitusjohtaja Søren Poulsgaard Jensen sanoo tiedotteessa.
Viime vuonna Scandlinesin kahdeksan lauttaa kuljetti Tanskan ja Saksan välillä yli 7,4 miljoonaa matkustajaa ja 1,8 miljoonaa henkilöautoa. Lisäksi Puttgarden-Rødby ja Rostock-Gedser -linjoilla kulki yli 700 000 rahtiyksikköä ja enemmän kuin 36 000 bussia. Näillä lyhyillä reiteillä Scandlinesin aluksilla oli yli 43 000 lähtöä vuonna 2018.
Saksalainen ympäristöjärjestö NABU (Nature and Biodiversity Conservation Union) pitää Scandlinesin ratkaisua erinomaisena asiana, josta muidenkin varustamoiden kannattaa ottaa oppia.
– Roottoripurjeella ja voimansiirron hybridiratkaisuilla Scandlines näyttää kilpailijoille esimerkkiä ympäristönsuojelusta ja ilmansaasteiden vähentämisestä, NABU:n ilmastopolitiikan johtaja Malte Siegert toteaa.
Suomalaisen Norsepowerin kehittämä Rotor Sail on paranneltu versio jo sadan vuoden takaisesta keksinnöstä eli Flettnerin roottorista. Norsepowerin ratkaisut on asennettu muun muassa Viking Linen m/s Gracelle ja Maerskin tuotetankkeri m/t Pelicanille. Copenhagenista tulee neljäs alus, jolle on asennettu suomalainen roottoripurje.
Rotor Sail Solution sai viime keväänä maailman ensimmäisen roottoripurjeen tyyppihyväksynnän kauppalaivan apukoneeksi. Sertifikaatin myönsi luokituslaitos DNV GL nimen omaan Maersk Pelicanille tehtyjen asennusten tarkastusten yhteydessä.
Vihreässä merienergiassa vallitsee kova kilpailu
Pohjoisen Euroopan merialueilla erilaisten ”vihreämpien” lauttojen ja energiavaihtoehtojen välillä vallitsee ankara kilpailu, jossa varustamoille tarjotaan vaikkapa tuulta, sähköä ja nesteytettyä maakaasua eli lng:tä.
Muun muassa norjalainen Color Line rakennuttaa maailman suurinta ”töpselilauttaa” eli satamissa ladattavaa hybridialus Color Hybridiä. Noin pari tuhatta matkustajaa kuljettava alus tulee Sandefjordin ja Strömstadin välisen Norjan ja Ruotsin liikenteeseen ensi vuonna.
Tanskassa liikenteen on puolestaan aloittanut ”maailman vahvimmaksi sähkölautaksi” kutsuttu e-ferry Ellen, joka on noin 60 metriä pitkä ja 13 metriä leveä yhteysalus. Lyhyellä, noin 22 merimailin reitillä liikennöivällä Ellenillä on maailman suurin merikäyttöön asennettu akkujärjestelmä, jonka teho on 4,3 MW. Se on myös ainoa alus, jolla ei ole generaattoria varajärjestelmänä.
Ellenin sähkömoottorit, akut ja maasähkön latauslaitteet sekä propulsiolaitteet valvontaohjelmistoineen on toimittanut tanskalaisen Danfossin suomalainen tytäryhtiö Danfoss Editron Oy.
Lappeenrannassa toimiva Danfoss Editron on toimittanut energiaratkaisut myös Ruotsin Trafikverketin tilaamaan yhteysalukseen. Tellus-niminen alus on Ruotsin suurin sähkölautta ja se ajaa yhdellä länsinaapurin vilkkaimmista merireiteistä eli Gullmarsledenillä. Göteborgin luoteispuolella sijaitsevalla reitillä kulkee joka kuukausi yli 100 000 ajoneuvoa ja suurin osa liikenteestä on raskaita rekkoja.
.