26.06.2020

Pakkohuilista hyötyä: risteilyalukselle cold ironing -luokitus

Pandemian aiheuttamat risteilyalusten pitkät seisokit satamissa ovat nostaneet ympäristöasiat ja erityisesti maasähkön käytön uuteen valoon. Hapag-Lloyd Cruisesin m/s Europa 2 on hiljattain saanut ensimmäisenä risteilyaluksena DNV GL:n hyväksynnän pitkään jatkuneesta maasähkön käytöstään.

M/s Europa 2 palasi kotisatamaansa Hampuriin toukokuun alussa ja samalla alus yhdisti kaapelinsa Hampurin sataman cold ironing -sähköverkkoon. Hiljattain luokituslaitos DNV GL myönsi varustamolle hyväksynnän pitkäkestoisesta maasähkön käytöstä, Marex kirjoittaa.

Risteilyvarustamo Hapag-Lloyd Cruisesin mukaan Cruise Center Altonan laiturissa Hampurissa maannut Europa 2 on 30 vuorokauden aikana säästänyt cold ironingilla kaikkiaan 600 tonnin verran hiilidioksidipäästöjä – jotka siis ovat jääneet saastuttamatta suurkaupungin ilmaa.

Samalla varustamo kiittelee satamalaitoksen eli Hamburg Port Authorityn toimia cold ironing -järjestelmän sovittamisessa Europa 2:n erikoistarpeisiin. Alus nimittäin käyttää maasähkössä pienempää volttimäärää kuin muut ristelylaivat. Europa 2 tarvitsee laiturissa ollessaan 2,2 megawatin verran tehoa tunnissa. Sähköyhtiö Hamburg Energien mukaan maasähkö tuotetaan sataprosenttisesti uusiutuvista energianlähteistä, mikä tekee risteilylaivan pakkohuilista käytännössä hiilineutraalin.

Pakkoraossa on aikaa kehitellä ympäristöasioita

Hapag-Lloyd Cruisesin toimitusjohtaja Karl J. Pojer näkee pandemian pakottamassa risteilybisnesten maailmanlaajuisesa seisokissa jotakin hyvääkin.

– Olemme tyytyväisiä siitä, että tämäkin aika on käytetty hyödyllisesti cold ironing -järjestelmien kehittämiseksi. Europa 2 on maannut laiturissa niin pitkään, mutta vastineeksi tästä on saatu hyödyllistä kokemusta. Maasähkön saama hyväksyntä on tosi iso asia sekä meille että Hampurin satamalaitokselle, Pojer sanoo.

Cold ironing eli maasähkön käyttö satamissa on osa Hapag-Lloydin ympäristöstrategiaa, jossa kaikki risteilyalukset käyttävät alhaisia 0,1 rikkiprosentin polttoaineita. Varustamo sanoo, että sitten kun laivaristeilyt jatkuvat, yhtiö ottaa ympäristövaikutukset entistä tarkemmin huomioon myös alustensa reittien suunnittelussa. Tämä slow steaming -menetelmä tarkoittaa käytännössä sitä, että hitaammin ajettaessa sekä polttoaineen kulutus että päästöt pienentyvät.

Jaa artikkeli