07.10.2019

Portugalin upouusi merikeskus pyörii Wärtsilän simulaattoreilla

Wärtsilä on toimittanut simulointiteknologiaa Portugalin kesällä avaamaan merenkulun koulutus- ja harjoituskeskukseen. Portugali käyttää modernia APDL-merikeskusta luotsien, kauppalaivojen päällystön ja miehistön ja hinaajien henkilökunnan kouluttamiseen ja heidän taitojensa päivittämiseen sekä sertifiointiin.

Portugalin APDL-merikeskuksen käyttäjä on kolmen kaupungin eli Douron, Leixōesin ja Vano do Castelon yhteinen satamalautakunta.

Uudessa keskuksessa on Wärtsilän täydellinen, 360 asteen projektorilla varustettu komentosillan simulointijärjestelmä (FTB, full mission bridge) ja kaksi nestekidenäyttöistä hinaajasimulaattoria. Aiemmin Wärtsilä on asentanut APDL-keskukseen myös merenkulun ohjauskeskuksen eli alusliikennepalvelun (VTS, vessel traffic service) simulaattorin.

Transas-kauppa kantaa hedelmää

Teknologiakonserni Wärtsilä hankki oman Smart Marine -strategiansa edistämiseksi navigointijärjestelmiin ja simulaatioon liittyvää osaamista brittiläisen Transasin suurella yrityskaupalla alkuvuonna 2018.

Lontoossa toimiva Transas on kansainvälisesti johtava merenkulun navigointiratkaisujen toimittaja, jonka valikoima sisältää täydellisiä komentosiltaratkaisuja, digituotteita ja elektronisia karttoja. Nyt tehty Portugalin simulaattorikeskuksen kauppa on oivallinen osoitus Wärtsilä Marinen ja sen uuden tyttären Wärtsilä Transasin synergiahyödyistä.

– Portugalin kaupat syntyivät, koska pystyimme täyttämään kaikki tilaajan eli APDL:n teknologiset vaatimukset. Esimerkiksi komentosillan 360 asteen näyttömme on Portugalin suurin laatuaan, ja varmasti uudenaikaisin, Wärtsilä Transasin globaalista myynnistä vastaava Alex van Knotsenborg sanoo tiedotteessa.

Kalliit simulaattorit säästävät rahaa

APDL:n turvallisuusjohtaja, komendantti Rui Cunha tähdentää keskuksen säästävän rahaa ja polttoaineita, kun henkilöstön kaikkea koulutusta ja harjoitusta ei enää tarvitse järjestää aluksilla.

– Wärtsilän simulaattoreilla kykenemme luomaan sekä avomeren että satama- ja jokiliikenteen todellisuutta vastaavat olosuhteet. Esimerkiksi Douro-joella on viisi sulkua, jotka kaikki voidaan simuloida uusilla laitteilla. Sama koskee Porto de Leixoesin ja Viana do Castelon satamien sisääntuloväyliä, Cunha sanoi Portugalissa järjestetyssä merikeskuksen avajaistilaisuudessa.

Osapuolet eivät ole paljastaneet simulaattorikauppojen arvoa.

Jaa artikkeli