Energiayhtiö QP sanoo varmistaneensa maanantaina tehdyillä tilauksilla itselleen noin 60 prosenttia koko maailman LNG-tankkereiden kapasiteetista seuraaviksi seitsemäksi vuodeksi. Yhtiö kutsuu tilauksia maailman suurimmaksi kaasutankkereiden investointiohjelmaksi ikinä.
Sopimusten mukaan Etelä-Korean kolme suurta telakkayhtiötä eli DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering), HHI (Hyundai Heavy Industries) ja SHI (Samsung Heavy Industries) varaavat suurimman osan LNG-alusten kapasiteetistaan QP:lle vuoden 2027 loppuun saakka.
Qatar Petroleum ei ole kertonut sitä, miten tilaukset jaetaan telakoiden kesken. Myös korealaiset vaikenevat yksityiskohdista. Ainoastaan Samsung sanoo alkavansa allekirjoittaa omia sopimuksiaan tänä vuonna ja että yksityiskohtien hierominen kestää vuoteen 2024 asti.
Qatarin diili pelasti telakat kuilun partaalta
Analyytikoiden mukaan tilaus on korealaistelakoille vertaansa vailla oleva piristysruiske nykytilanteessa, jossa laivanrakennusalan horisontissa häämöttää vain lisää vaikeita aikoja.
– Ilman Qatarin diiliä Korean telakat olisivat jo ensi vuonna joutuneet kamppailemaan omasta eloonjäämisestään, Daishin Securitiesin analyytikko Lee Dong-heon kertoo Reutersille.
Lee muistuttaa Korean telakoiden suurista tappioista, laajoista irtisanomisista ja valtion väliintulosta tilanteessa, jossa uudisrakennusten tilausten vasta hiljattain arveltiin tippuvan tänä vuonna 30 prosenttia viime vuoden tasolta.
Kaikkien telakkayhtiöiden osakkeet lähtivät Soulin pörssissä rakettimaiseen yli 20 prosentin nousuun tiistaina kauppojen julkistamisen jälkeen. Kolmikolla arvellaan olevan täystyöllisyys ainakin seuraavan puolentoista vuoden ajaksi.
Credit Suissen analyytikko Saul Kavonic suitsuttaa kauppoja maailman suurimmaksi LNG-alusten kertatilaukseksi.
Jopa Persianlahden rikkailla valtioilla riittää huolia
Allekirjoitustilaisuudessa Qatarin energiaministeri Al-Kaabi vakuutti maan pysyvän maailman suurimpana LNG:n tuottajana ja jatkavan North Field -hankkeeksi kutsuttujen uusien kaasukenttien avaamista Persianlahdella.
– Kuten olemme ennenkin sanoneet, Qatar aikoo nostaa LNG:n tuotantokapasiteetin nykyisestä 77 miljoonasta tonnista 126 miljoonaan tonniin vuonna 2027. Näin kykenemme turvaamaan puhtaan energian luotettavat toimitukset aikoina, jolloin niitä eniten tarvitaan, ministeri totesi.
Päinvastaisiakin epäilyjä LNG:n käytöstä maalla ja merellä sekä kaasun kuljetustarpeista on näinä öljy- ja kaasubisnesten kriisiaikoina esitetty, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Esimerkiksi maailman suurin energiayhtiö, Saudi-Arabian kuningashuoneen viime joulukuussa pörssiin viemä Saudi Aramco on tiettävästi hyllyttänyt omat suunnitelmansa ryhtyä kuljettamaan LNG:tä. Alun perin Aramcon piti investoida yli kaksi miljardia dollaria omiin LNG-tankkereihinsa.
Myös qatarilaisilla on nykytilanteessa ollut omia ongelmiaan. Vasta viime kuussa Qatar Petroleum ilmoitti leikkaavansa investointi- ja toimintakuluja 30 prosentilla koronakriisin takia. Tuolloin samainen ministeri Al-Kaabi arveli, että pandemiasta toipuminen kestää energia-alalla jopa pari seuraavaa vuotta.
Kaikesta huolimatta Qatar Petroleum sanoo olevansa maailman suurimpana LNG-tuottajana varma kaasumarkkinoiden elpymisestä pidemmällä sihdillä.
Uudet kaasutankkerit varustetaan markkinoiden moderneimmilla kahta polttoainetta käyttävillä dual fuel -koneilla, Qatar Petroleum kertoo.
Kansainväliset varustamot ovat ympäristösyistä olleet entistä kiinnostuneempia LNG:stä eli nesteytetystä kaasusta meripolttoaineena. Silti pandemian ja raakaöljyn hinnan romahduksen jälkeen monessa varustamossa arvioidaan tilannetta uudelleen.