28.04.2020

Risteilijöiden tuotanto alkoi jälleen Helsingissä

Pääkaupungin Helsinki Shipyard Oy:ltä tilattujen luksustutkimusristeilijöiden ensimmäisen aluksen tuotanto. Poikkeuksellisesta koronan sävyttämästä maailmantilanteesta huolimatta teräsosien polttoleikkaus päästiin aloittamaan aikataulun mukaisesti ja turvatuissa olosuhteissa.

NB 516. Teräsosien polttoleikkaus 27.4. 2020

”Nämä kaksi luksustutkimusristeilijää ovat toukokuussa 2019 perustetun uuden telakkayhtiön, Helsinki Shipyardin, ensimmäiset uudisrakennukset ja siten tärkeä päänavaus meille. Projekti etenee suunnitelmien mukaisesti hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa”, sanoo telakanjohtaja Carl-Gustaf Rotkirch.

Helsingin telakalta kesällä 2019 tilattujen tutkimusristeilyalusten on tarkoitus operoida arktisilla ja antarktisilla vesialueilla kesällä ja talvella sekä trooppisilla vesillä kevät- ja syyskausien aikana.

Alusten teräslohkot valmistetaan Western Baltija Shipbuildingin telakalla Liettuan Klaipedassa. Kaikkiaan Klaipedasta saapuu meille 33 varusteltua ja maalattua lohkoa, jotka kuljetetaan Helsinkiin meriteitse. ”Western Baltija Shipbuildingin telakka on meille tärkeä yhteistyökumppani. Olemme tehneet yhteistyötä jo useammassa projektissa.”, kommentoi projektipäällikkö Jonas Packalén. Tuotannolliset työt Helsingissä käynnistyvät elokuussa ja laivan rungonkoonti aloitetaan kölin laskulla syyskuussa 2020. ”Tuotannonaloitusta on edeltänyt laivan perus- ja valmistussuunnittelu, ja hankinnatkin ovat edenneet hyvin.”, lisää Packalén.

Luksustutkimusristeilijät luovutetaan tilaajalleen vuosina 2021 ja 2022.

Alusten päämitat:

Pituus – 113 m
Leveys – 20,2 m
Syväys – 5,7 m
Risteilynopeus – 14 solmua
Jääluokka – PC5
Matkustajakapasiteetti – 157 hlöä
Luokitus – Lloyd’s Register

Jaa artikkeli