11.10.2024

RMC aloitti toisen monitoimikorvetin rakentamisen

Perinteinen steel cutting -seremonia juhlisti monitoimikorvetin rakennusvaiheen aloitusta, jota päästiin todistamaan etuajassa yhdessä puolustusministeriön, Merivoimien sekä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen edustajien kanssa. 

Kuva: RMC

Rauman telakalla käynnistyi keskiviikkona 9.lokakuuta jo toisen monitoimikorvetin rakentaminen.

Rauma Marine Constructions (RMC) ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia Merivoimille Laivue 2020 -hankkeessa. Suorituskykyiset monitoimikorvetit on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin mukaan lukien jääolosuhteet. RMC on tehnyt merkittäviä investointeja ja parantanut omia kyvykkyyksiään ensimmäisen monitoimikorvetin rakentamisen aikana. Korvetit rakennetaan juuri tätä projektia varten rakennetussa suljetussa erityistilassa, joka takaa tarvittavan turvallisuuden ja laadun.

– RMC:llä on sopimus neljän monitoimikorvetin rakentamisesta Merivoimille yhteistyössä Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen kanssa. Kiinteä yhteistyö tilaajan kanssa takaa sen, että alukset vastaavat niitä tarpeita, joita Merivoimilla tulevaisuudessa on. Ensimmäisen monitoimikorvetin rakentamisen aikana olemme tehneet suuren määrän kehitystyötä, joka hyödyttää merkittävästi myös tulevien alusten rakentamista. Kun toisen monitoimikorvetin rakennustyöt nyt käynnistyvät, olen tyytyväinen, että voimme tehdä sen useita viikkoja etuajassa, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.

Monitoimikorvettien rakentaminen liittyy kansalliseen turvallisuuteen ja myös tuotannon aloitukseen osallistuivat puolustusministeriö, aluksen tilaajana toimiva Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, laivojen luokituslaitos Lloyds’s Register sekä Rauma Marine Constructionsin (RMC) johto sekä henkilöstö.

– Puolustusvoimien logistiikkalaitos arvostaa vuorovaikutteista yhteistyötä RMC:n kanssa. Uskomme, että tämän ansiosta Merivoimat saavat käyttöönsä kaikissa olosuhteissa parhaiten tarpeita vastaavat monitoimikorvetit. RMC on pystynyt vastaamaan vaatimuksiimme, sanoo Logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo.

Ensimmäinen rakenteilla olevista monitoimikorveteista on edennyt hyvän matkaa runkovaiheessa ja alkaa muodoiltaan muistuttamaan jo laivaa. Koko Laivue 2020 -hankkeen on tarkoitus olla valmis vuonna 2029. Hankkeen suora työllistämisvaikutus Suomessa on yli 3 600 henkilötyövuotta.

– Kyvykkyytemme rakentaa sekä sotalaivoja että muita erikoisaluksia, kuten jäätä murtavia aluksia on huippuluokkaa. Uskomme, että näillä on merkittävää kysyntää tulevaisuudessa. Panostuksemme vihreään teknologiaan kiinnostavat lisääntyvässä määrin uusia asiakkaita, Nieminen toteaa.

RMC:n tilauskanta ulottuu vuoteen 2028 saakka

Kokonaan suomalaisessa omistuksessa olevan RMC:n perustamisesta tuli maaliskuussa 2024 kuluneeksi kymmenen vuotta. Tänä aikana yhtiö on rakentanut kaupalliseen käyttöön palkitut matkustaja-autolautat MyStarin Tallinkille (2022), Aurora Botnian Wasalinelle (2021) ja Hammershusin Molslinjenille (2018).

Tällä hetkellä monitoimikorvettien lisäksi rakenteilla on toinen kahdesta Spirit of Tasmania -matkustaja-autolautasta TT-Line Companylle Australiaan. Ensimmäinen Spirit of Tasmania -autolautta luovutettiin asiakkaalle syyskuun puolivälissä. RMC:n tilauskanta on yli miljardi euroa.

RMC rakentaa Merivoimille yhteensä neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia. Monitoimikorvetti on sota-alus, joka pystyy toteuttamaan tehokkaasti merivoimien tehtäviä merellä ympäri vuoden. Suorituskyvyltään ja ominaisuuksiltaan ainutlaatuiset sota-alukset on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin. Ne pystyvät toimimaan myös jääolosuhteissa.

Rauman telakan perinteet yhteistyöstä Merivoimien kanssa ovat vahvat. Historian saatossa Raumalla on rakennettu neljä Hamina-luokan alusta, kaksi Hämeenmaa-luokan miinalaivaa, neljä Rauma-luokan ohjusvenettä ja ilmatyynyalus Tuuli. Raumalla on rakennettu myös useita jäänmurtajia ja muita erikoisaluksia.

Monitoimikorvettien päätiedot:
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Miehistö: 70

VA

Jaa artikkeli