12.09.2024

RMC luovutti ensimmäisen Spirit of Tasmania aluksen australialaiselle tilaajalle

Suomalaisomistuksessa olevalla Rauman telakalla juhlittiin Spirit of Tasmania IV -aluksen luovutusta TT-line Companylle. Kyseessä on suurin yksittäinen Suomen ja Australian välinen vientikauppa.

Spirit of Tasmania telakalla. Ilmakuva: Sammeli Korhonen

TT-Line Companyn tilasi RMC:ltä kaksi matkustaja-autolauttaa vuonna 2021. Ensimmäinen aluksista on nyt valmistunut ja luovutettu tilaajalleen. Toinen Spirit of Tasmania -aluksista laskettiin vesille heinäkuussa. Samaan aikaan telakalla rakennetaan ensimmäistä monitoimikorvettia Suomen Puolustusvoimille.

– Laiva edustaa vahvaa raumalaista laivanrakennuksen osaamista. Olemme nyt rakentaneet maailman eteläisimmän LNG:llä operoitavan matkustaja-autolautan sekä maailman pohjoisimman, Aurora Botnian, sanoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Mika Nieminen sanoo.

RMC:n rakentamat matkustaja-autolautat tulevat liikennöimään Geelongin ja Devonportin välillä haastavista meriolosuhteista tunnetulla Australian avomerireitillä Bassinsalmessa. Alukset korvaavat Suomessa 1990-luvulla rakennetut sisaraluksensa. Uusien alusten matkustaja-, ajoneuvo- ja rahtikapasiteetti on edeltäjiään suurempi.

Kyseessä on suurin yksittäinen Suomen ja Australian välinen vientikauppa. Telakan mukaan projektin työllistävä vaikutus on yli 3500 henkilötyövuotta.

Spirit of Tasmania IV -alus luovutettiin 12.9.2024. Kuva: Elmeri Elo

Tilauskanta ulottuu vuoteen 2028

TT-Linen alusten rinnalla aloitettiin viime syksynä ensimmäisen Merivoimille toimitettavan monitoimikorvetin rakentaminen. Projektien yhteenlaskettu työllistämisvaikutus on yli 7 000 henkilötyövuotta. RMC:n tämänhetkinen tilauskanta ulottuu vuoteen 2028 saakka.

RMC:n perustamisesta tuli tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Tänä aikana telakan luovutetuista matkustaja-autolautoista kolme on palkittu kansainvälisesti: Hammershus (Molslinjen) vuonna 2018, Aurora Botnia (Wasaline) vuonna 2021 sekä MyStar (Tallink) vuonna 2022.

RMC kertoo rakentavansa uutta teollista tapaa toimia vahvistaakseen yhtiön kilpailukykyä ja kannattavuutta. Osaamisen lisäksi telakka-alueella on investoitu muun muassa itsenäiseen terästuotantoon, uuteen viranomaisalusten sisärakennushalliin sekä raskassiirtoramppiin.

Spirit of Tasmania IV

Pituus: 212 m
Leveys: 31 m
Syväys: 7 m
Bruttovetoisuus: 48 000 t
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Kaistametrit: 3 700 m
Matkustajat: 1 800
Hytit: 301

Vaula Aunola


Rauman telakalla laskettiin vesille toinen Tasmaniaan tilatuista matkustaja-autolautoista

Rauman telakalla aloitettiin LNG-matkustaja-autolautan rakentaminen Australian ja Tasmanian väliselle avomerireitille

 

Jaa artikkeli