22.09.2022

RMC, Viking Line, Åbo Akademi ja Kempower kehittävät hiilineutraalia meriväylää Turku–Tukholma-välille – Business Finlandilta merkittävä rahoitus

Decatrip-hankkeen tavoitteena on kehittää Turun ja Tukholman välille niin sanottu vihreä käytävä (green corridor), jota pitkin rahti ja matkustajat kulkevat hiilineutraalisti.

Viking Glory Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä. Kuva: Nomade Media - Beatrice von Knorring | Fernando Martell

Rauma Marine Constructionsin, Viking Linen, Åbo Akademin ja Kempowerin yhteinen Decatrip-hanke on saanut Business Finlandilta 1 596 000 euron rahoituksen.

– Hankkeessa kehitettävä ratkaisu mahdollistaa Turun ja Tukholman välillä täysin hiilineutraalin rahtiliikenteen ja matkustuksen, mutta ratkaisu skaalautuu myös muille väylille. Tämä on tärkeää, sillä kaikki EU-maat, Suomi mukaan lukien, ovat sitoutuneet vihreiden meriväylien perustamiseen, Rauma Marine Constructionsin väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto kertoo yhtiön tiedotteessa.

Business Finlandin myöntämä tuki on suunnattu RMC:lle, Åbo Akademille ja Kempowerille. Ahvenanmaalainen Viking Line puolestaan sai hankkeeseen tukea Ahvenanmaan maakuntahallitukselta, koska Business Finland ei voi tukea yritystä, jonka kotipaikka on Ahvenanmaa.

Hanke tähtää ensivaiheessa Viking Linen operoiman merikäytävän hiilineutraalisuuteen. RMC kehittää hankkeen puitteissa energiatehokkaita ratkaisuja laivojen hiilineutraaliin operointiin ja yhdessä Kempowerin kanssa sähköajoneuvojen lataamiseen laivassa. Hankkeen tutkimusosapuolen Åbo Akademin tehtävä on laajemmin arvioida vihreän kuljetuskäytävän yhteiskunnallisia hyötyjä. Hanketta koordinoi PBI Research Institute. Vihreän merikäytävän mahdollistava polttoaine on tarkoitus valmistaa paikallisesti Varsinais-Suomessa.

Åbo Akademin tutkimusjohtaja, tuotantotalouden dosentti Magnus Gustafsson arvioi, että Viking Linen Turun ja Tukholman väliseltä reitiltä voidaan poistaa hiilipäästöt jo viiden vuoden kuluessa.

– Yhä useampi kuluttaja toivoo ostamiltaan tuotteilta ja palveluilta vastuullisuutta, mikä liittyy koko logistiikkaketjun päästöihin. Hankkeen lähtökohta on, että suomalaisella teknologialla kustannukset eivät päästöttömyyden myötä kohoa merkittävästi. Tämä tulee tarjoamaan kestävän vaihtoehdon matkustajille, teollisuudelle mahdollisuuden saada kilpailuetua kestävästä kuljetuksesta ja konkreettisen esimerkin siitä, miten suomalaisella osaamisella voidaan eliminoida merenkulun päästöt, hän sanoo.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli