09.08.2019

Siisti e-hinaaja haastaa dieselit satamissa

Ympäristösyistä sähkö yleistyy merenkulun puhtaampana voimanlähteenä etenkin lyhyiden reittien yhteysaluksissa. Nyt uusiseelantilainen Aucklandin satama on tilannut maailman ensimmäisen täysin sähköisen hinaajan. Hollantilaisen Damenin rakentama alus haastaa Aucklandin vahvimmatkin dieselhinaajat.

Damen RSD-E Tug 2513 (Kuva Damen)
Muun maailman tapaan myös Uudessa-Seelannissa ponnistellaan kasvihuonekaasujen pienentämiseksi ja ilman laadun parantamiseksi. Juuri ilmastosyiden eli pienempien pakokaasupäästöjen takia satamayhtiö Ports of Auckland on päätynyt Damen Shipyards Groupin toimittamaan RDS-E Tug 2513 -ratkaisuun.
– Vuonna 2016 asetimme tavoitteeksemme yltää nollapäästöihin vuoteen 2040 mennessä. Tavoite on osoittautunut erittäin haastavaksi, sillä käytämme satamissa paljon raskasta kalustoa, kuten hinaajia. Kolme vuotta sitten dieselhinaajille ei ollut vaihtoehtoja, mutta nyt on, satamajohtaja Tony Gibson perustelee Damenin valintaa sähköisen hinaajan toimittajaksi.
Hybridisähköisen hinaajan sijasta uusiseelantilaiset päätyivät Damenin täysähköiseen ratkaisuun. Maailman ensimmäinen akuilla varustettu RSD-E Tug 2513 -alus toimitetaan vuonna 2021. Sähköaluksen 70 tonnin paaluvetokyky on yhtä hyvä kuin Aucklandin sataman vahvimmalla dieselhinaajalla, joka kuluttaa tunnissa 120 litraa dieselöljyä.
Sähköakuilla toimivan e-hinaajan pituus on 24,74 metriä ja syväys kuusi metriä. Alus on varustettu kahdella azimuth -potkurilaitteella, joissa potkureiden halkaisija on kolme metriä. Aluksen 2 800 kWh:n akut antavat sille kolmen-neljän tunnin toiminta-ajan latausten välillä, ja pikalatauksen arvellaan kestävän pari tuntia. Sähköautoista saamiensa kokemusten perusteella Damen kehittää myös 1,5 MW:n latauslaitetta satamahinaajaa varten, uutissaitti New Atlas kirjoittaa.
Puhtaampaa ilmaa ja rahansäästöä
Satamayhtiön mukaan akuilla toimiva sähköhinaaja maksaa noin kaksi kertaa enemmän kuin perinteinen dieselmoottorilla varustettu alus. Kuitenkin e-hinaajan käyttö- ja huoltokustannukset ovat merkittävästi pienemmät kuin dieselhinaajilla.

Aucklandin pormestari Phil Goff ylistää sataman päätöstä tilata maailman ensimmäinen sähköhinaaja merkittävänä ympäristötekona, joka vähentää hiilidioksidipäästöjä ja joka on merkittävä askel kohti nollapäästöjen tavoitetta.

– On erinomainen asia pienentää pakokaasujen päästöjä nimen omaan kaupungin keskustan lähellä, kuten satamissa. Arvelemme satamahinaajan käyttöiäksi 25 vuotta, ja tässä ajassa säästämme noin 2,5 miljoonaa Uuden-Seelannin dollaria e-hinaajan edullisemmilla huolto- ja käyttökuluilla, pormestari sanoo.

Turvallisuuden takaamiseksi RSD-E Tug 2513 -sähköhinaajassa on kaksi 1 000 kW:n dieselgeneraattoria. Ports of Auckland kuitenkin korostaa sitä, että varavoimaa käytetään vain sähköisten järjestelmien pettäessä.
Jaa artikkeli