21.03.2019

Suomenlahden ensimmäisen LNG-bunkrausaluksen rakentaminen alkoi

Hollantilainen Damen-telakka teetti Kiinan Yichangin tehtaalla ensimmäisen metallileikkauksen Eesti Gaasin LNG-bunkrausalusta varten. Laiva aloittaa Suomenlahdella ja sen lähialueilla ympäristöstä välittävien LNG-asiakkaiden palvelun jo ensi vuoden loppupuoliskolla.

Eesti Gaasin hallituksen jäsenen Kalev Reiljanin kertoman mukaan samantyyppisiä laivoja on maailmassa vain muutama. Itämeren pohjois- ja itäosassa siitä tulee ainoa.

”Itse asiassa rakennamme mobiilia infrastruktuuria maakaasulle laivapolttoaineena Suomenlahdella”, sanoo Reiljan.

”Tällä huipputeknologisella yhteishankkeella Eesti Gaasista ja Tallinkista tulevat kiistattomasti asiantuntemukseltaan ja kokemukseltaan alueen suurimmat LNG-yritykset. Eesti Gaas on tähän mennessä suorittanut satamassa yli 1500 LNG:n bunkrausta säiliöautosta Megastariin truck-to-ship-periaatteella. Nyt siirrymme merelle, kohti mobiilimpia ratkaisua”, kertoo Reiljan.

Eesti Gaasin säiliöaluksen ensimmäiset osat leikattiin 8 mm paksusta metallilevystä aluksen konehuoneen ja bunkkeriruuman väliseksi seinäksi. Laivan rungon kokoaminen alkaa toukokuussa ja jatkuu tämän vuoden loppuun asti. Nykysuunnitelmien mukaan LNG-bunkkerit asennetaan marraskuussa ja laiva lasketaan vesille ensi vuoden maaliskuussa. Kesällä 2020 suoritettavien merikelpoisuuskokeiden jälkeen laiva on valmiina saapumaan Viroon, ja se alkaa syksystä palvella LNG-asiakkaita Itämerellä.

Uusi alus tulee tekemään Itämerestä puhtaamman ja vähentää saastumista palvelemalla kasvavaa määrää aluksia, jotka käyttävät LNG:tä polttoaineenaan. LNG on puhtain saatavilla oleva meriliikenteen polttoaine. Sen avulla LNG:tä käyttävät alukset tuottavat 30 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, 85 % vähemmän typen oksideja ja käytännössä 0 % rikkidioksidia ja hiukkasia verrattuna perinteisiin diesel- tai raskasta polttoöljyä käyttäviin aluksiin  Esimerkiksi Hiilidioksidipäästöt vähenevät yli 66 000 tonnia vuositasolla

Aluksen suunnittelu- ja rakennusprosessien sekä bunkrausoperaatioiden tärkein vaatimus on aina turvallisuus. Säiliöalus varustetaan dualfuelmoottoreilla ja ahtaissa paikoissa ohjaamista helpottavilla ohjausmoottoreilla. Aluksen jääluokka tulee olemaan suomalais-ruotsalaisten jääluokkamääräysten mukaisesti 1A. Alus voi siten liikennöidä ympäri vuoden myös alueen haastavissa jääolosuhteissa.

Uusi alus pystyy suorittamaan bunkraustoimia satamissa ja satamien ulkopuolella sijaitsevilla ankkuripaikoilla. Innovatiivisen runkomallin ja LNG-käyttöisyyden ansiosta aluksen päästöt ovat huomattavasti perinteisiä aluksia pienemmät.

Kahteen C-tyypin LNG-säiliöön mahtuu 6 000 m³ LNG:tä, jonka lämpötila on -163 °C. Säiliöt ja putkijärjestelmä sijaitsevat osittain kannella, mikä takaa hyvän pääsyn säiliöihin ja mahdollisuuden päivittää järjestelmää LNG-kuluttajamarkkinoiden kehittyessä.

LNG-säiliöalus on tärkeä osa Suomenlahden ja Itämeren uutta liikkuvaa LNG-infrastruktuuria. EU yhteisrahoittaa projektia Verkkojen Eurooppa -ohjelman kautta.

Aluksen avaintiedot:

LNG-säiliön tilavuus: ~6000 m3

Kuollut paino 3 300 t

Pituus: ~ 99,80 m

Leveys: 18,60 m

Nopeus: ~13,40 solmua

Toimitusaika: syyskuu 2020

Jaa artikkeli