Eesti Gaasin hallituksen jäsenen Kalev Reiljanin kertoman mukaan samantyyppisiä laivoja on maailmassa vain muutama. Itämeren pohjois- ja itäosassa siitä tulee ainoa.
”Itse asiassa rakennamme mobiilia infrastruktuuria maakaasulle laivapolttoaineena Suomenlahdella”, sanoo Reiljan.
”Tällä huipputeknologisella yhteishankkeella Eesti Gaasista ja Tallinkista tulevat kiistattomasti asiantuntemukseltaan ja kokemukseltaan alueen suurimmat LNG-yritykset. Eesti Gaas on tähän mennessä suorittanut satamassa yli 1500 LNG:n bunkrausta säiliöautosta Megastariin truck-to-ship-periaatteella. Nyt siirrymme merelle, kohti mobiilimpia ratkaisua”, kertoo Reiljan.
Eesti Gaasin säiliöaluksen ensimmäiset osat leikattiin 8 mm paksusta metallilevystä aluksen konehuoneen ja bunkkeriruuman väliseksi seinäksi. Laivan rungon kokoaminen alkaa toukokuussa ja jatkuu tämän vuoden loppuun asti. Nykysuunnitelmien mukaan LNG-bunkkerit asennetaan marraskuussa ja laiva lasketaan vesille ensi vuoden maaliskuussa. Kesällä 2020 suoritettavien merikelpoisuuskokeiden jälkeen laiva on valmiina saapumaan Viroon, ja se alkaa syksystä palvella LNG-asiakkaita Itämerellä.
Uusi alus tulee tekemään Itämerestä puhtaamman ja vähentää saastumista palvelemalla kasvavaa määrää aluksia, jotka käyttävät LNG:tä polttoaineenaan. LNG on puhtain saatavilla oleva meriliikenteen polttoaine. Sen avulla LNG:tä käyttävät alukset tuottavat 30 % vähemmän hiilidioksidipäästöjä, 85 % vähemmän typen oksideja ja käytännössä 0 % rikkidioksidia ja hiukkasia verrattuna perinteisiin diesel- tai raskasta polttoöljyä käyttäviin aluksiin Esimerkiksi Hiilidioksidipäästöt vähenevät yli 66 000 tonnia vuositasolla
Aluksen suunnittelu- ja rakennusprosessien sekä bunkrausoperaatioiden tärkein vaatimus on aina turvallisuus. Säiliöalus varustetaan dualfuelmoottoreilla ja ahtaissa paikoissa ohjaamista helpottavilla ohjausmoottoreilla. Aluksen jääluokka tulee olemaan suomalais-ruotsalaisten jääluokkamääräysten mukaisesti 1A. Alus voi siten liikennöidä ympäri vuoden myös alueen haastavissa jääolosuhteissa.
Uusi alus pystyy suorittamaan bunkraustoimia satamissa ja satamien ulkopuolella sijaitsevilla ankkuripaikoilla. Innovatiivisen runkomallin ja LNG-käyttöisyyden ansiosta aluksen päästöt ovat huomattavasti perinteisiä aluksia pienemmät.
Kahteen C-tyypin LNG-säiliöön mahtuu 6 000 m³ LNG:tä, jonka lämpötila on -163 °C. Säiliöt ja putkijärjestelmä sijaitsevat osittain kannella, mikä takaa hyvän pääsyn säiliöihin ja mahdollisuuden päivittää järjestelmää LNG-kuluttajamarkkinoiden kehittyessä.
LNG-säiliöalus on tärkeä osa Suomenlahden ja Itämeren uutta liikkuvaa LNG-infrastruktuuria. EU yhteisrahoittaa projektia Verkkojen Eurooppa -ohjelman kautta.
Aluksen avaintiedot:
LNG-säiliön tilavuus: ~6000 m3
Kuollut paino 3 300 t
Pituus: ~ 99,80 m
Leveys: 18,60 m
Nopeus: ~13,40 solmua
Toimitusaika: syyskuu 2020