Metallurgia-alalla toimivan Nornickelin ja energiajätti Gazprom Neftin murtajasopimukset koskevat erityisesti ydinkäyttöisiä jokijäänmurtajia Taimyria ja Vaigatšia, joita tarvitaan asiakkaiden liikenteen varmistamiseksi.
Nornickel rahtaa malmia siperialaisilta kaivoksiltaan Jenisein suiston kautta Kuolan niemimaan sulatoille. Gazprom Neft puolestaan tarvitsee murtajien apua Barentsin merellä Prirazlomnojen öljy- ja kaasukentillä ja Novy Portin hankkeessa Jamalin niemimaalla, Norjan Kirkkoniemessä ilmestyvä Barents Observer kirjoittaa.
Taimyr ja Vaigatš täystyöllistettyjä elinkaaren loppuun asti
Venäläisen RBC:n mukaan rahdinantajat haluavat varmistaa murtajakapasiteetin riittävyyden Koillisväylän kasvavissa liikenneoloissa. Tänä vuonna liikenteen arvellaan nousevan 30 miljoonaan tonniin eli kasvavan 30 prosenttia edellisestä vuodesta, ja 2024 venäläisten tähtäimessä ovat jopa 80 miljoonan rahtitonnin kuljetukset Koillisväylällä.
Tavallisesti Nornickel ja Gazprom Neft ovat tehneet Rosatomin kanssa 3-5 vuoden aikarahtaussopimuksia, mutta nyt murtajien sopimukset on pidennetty 10 vuoden mittaisiksi. Diileissä on myös kahden vuoden optio jatkaa aikarahtausta vuoden 2029 jälkeen.
Tämä merkitsee käytännössä sitä, että nyt tehdyt sopimukset kestävät Taimyrin ja Vaigatšin elinkaaren loppuun saakka. Molemmat murtajat on suunniteltu poistettavaksi aktiivipalvelusta viimeistään vuonna 2029. Tosin Venäjällä on ennenkin pidennetty ydinkäyttöisten alusten kayttöikiä. Lopulta Nornickel ja Gazprom Neft voivat kuitenkin joutua rakennuttamaan omat murtajansa, asiantuntijat arvioivat kapasiteetin riittävyyttä.
Rosatomilla on isännän valtuudet Venäjän arktisilla merillä
Rosatomilla tai paremminkin sen tytäryhtiöllä Atomflotilla (Rosatomflot) on rakenteilla kolme uutta Arktika -luokan 60 MW:n ydinmurtajaa Baltijski Zavod -telakalla Pietarissa. Näistä ensimmäinen eli NS (nuclear ship) Arktika lähtee Suomenlahdella pidettäville merikoeajoille sunnuntaina 15. joulukuuta.
Viime elokuussa Atomflot tilasi Baltijski Zavodilta kaksi ydinmurtajaa lisää. Tilauksessa on kyse Projekti 22220 -hankkeen neljännestä ja viidennestä Arktika -luokan ydinmurtajasta.
Valtion omistamalla ydinenergiayhtiö Rosatomilla on vireillä monia hankkeita arktisilla merillä. Sen asemaa vahvistaa Venäjän duuman viime vuonna säätämä laki, jonka mukaan Rosatom saa täydet valtuudet Koillisväylän eli venäläisittäin Pohjoisen merireitin ja siihen liittyvän talousalueen kehittämisessä.
Sisäpiirin lähteiden mukaan Rosatom on väläytellyt jopa suunnitelmia rakennuttaa armadan verran jäävahvistettuja konttilaivoja, joilla se aikoo kaapata kansainvälisten konttivarustamoiden markkinaosuuksia Aasian ja Euroopan välisessä liikenteessä.