Kööpenhaminasta käsin toimivan laivanomistajien kansainvälisen järjestön BIMCO:n raportti on kovin lohdutonta luettavaa. Bulkkialusten romahduksen lisäksi järjestö kertoo uusien tankkereiden ja konttilaivojen tilausten pudonneen yli 50 prosenttia alkuvuoden 2019 tilanteeseen verrattuna.
– Vaikka Kiinassa kerrotaan jo taloustilanteen orastavasta elpymisestä, muun maailman kehtys on vielä hämärän peitossa eikä kukaan osaa arvioida koronaviruksen todellisia vaikutuksia merenkulkuun, Bimcon johtava analyytikko Peter Sand kirjoittaa raportissa.
– Ympäristösääntöjen kiristyminen ja merirahtien kysynnän vähentyminen vaikuttavat vielä tulevina vuosinakin siihen suuntaan, että moni miettii kahdesti uuden laivan tilaamista. Sopimuksia ei enää tehdä entiseen malliin, hän jatkaa.
Toisaalta kauppalaivoja romutetaan vilkkaammin kuin pitkiin aikoihin. Vuoden alussa romuksi myytävien laivojen määrä on kasvanut 60 prosenttia 2019 kolmen ensimmäisen kuukauden tasolta. Varsinkin suuria, capesize-luokan bulkkialuksia viedään naulatehtaille ahkerasti ja näiden laivojen osuus on kaksi kolmasosaa koko romutettavasta tonnistosta. Romutusintoa ei ole vähentänyt edes se, että romuteräksestä maksettavat hinnat ovat pudonneet pohjalukemiin.
Bimco (Baltic and International Maritime Council) varoittaa myös siitä, että covid-19 -pandemian vastaiset toimet pudottavat Etelä-Aasian laivanromuttajien kapasiteettia jatkossakin: kaikki sikäläiset suuret romutustelakat ovat nytkin kiinni.
Konttialukset lekuttavat ankkureitaan
Vuoden alkuneljänneksellä uusia konttilaivoja tilattiin vain tusinan verran koko maailmassa. Tämä johtuu kansainvälisen kaupan ja sen myötä kontirahtien määrän rajusta putoamisesta: pandemia on muuttunut kysyntäpuolen taantumaksi.
Alphalinerin mukaan yli 250 konttireittiä on peruttu toisella neljänneksellä. Ankkurissa kelluu yli kolmen miljoonan teun verran kuljetuskapasiteettia eli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Reittien peruutukset jakautuvat tasaisesti kaikkialle, siis muuallekin kuin paljon julkisutta saaneille Aasia-Eurooppa ja Aasia-Pohjois-Amerikka -reiteille.
– Jäljelle jääneillä reiteillä suuremmat laivat ottavat pienempien paikan. Joka tapauksessa varustamoiden on pakko lepuuttaa suurinta osaa tonnistostaan, ja tällä on suuret vaikutukset koko konttimarkkinaan tulevina viikkoina, Alphaliner kirjoittaa.
Miljoonan teun verran tonnistoa on siirretty korjaustelakoille skrubbereiden eli rikkipesureiden jälkiasennuksia varten. Tämä on merkki siitä, että konttivarustamot yrittävät käyttää taantuman hiljaiset ajat hyödykseen, The Maritime-Executive arvioi.