Maailman suurimman risteilyvarustamon toimitusjohtaja Arnold Donald valotti viime viikolla yhtiön lähiaikojen suunnitelmia selviytyä pandemian aiheuttamasta myrskystä. Varustamo lopetti kaikki risteilyt maaliskuussa ja se aikoo pitää aluksensa laiturissa tai ankkurissa ainakin kesäkuun puoliväliin saakka. Donaldin mukaan Carnival voi selviytyä vaikka seuraavan vuoden ajan kokonaan ilman kassatuloja.
– En sano, että näin käy, mutta haluamme silti varautua pahimpaan vaihtoehtoon, Arnold Donald kertoi CNCB:lle viime tiistaina.
Toimitusjohtajan mukaan Carnival on vahvistanut rahoitusasemiaan viime viikkojen aikana jopa yhdeksän miljardin dollarin arvoisilla laina- ja osakejärjestelyillä. Tämä tuli tarpeelliseksi sen jälkeen kun Yhdysvallat jätti Carnivalin ja muut suuret risteilyvarustamot liittovaltion suuren covid-19 -elvytyspaketin ulkopuolelle. Presidentti Trumpin hallinto eväsi korona-avun siksi, että risteilyvarustamot ovat rekisteröityneet Panaman, Bahamasaarten, Liberian tai Sveitsin kaltaisiin maihin.
Carnivalin kohdalla tämä avaakin kiinnostavan matopurkin: varustamo on kohta 50 vuoden ajan toiminut Panaman rekisterissä, eikä Arnold Donald näe edes koronakriisin takia syytä muuttaa tilannetta. Hänen mukaansa maailmalla on USA:n lisäksi tarjolla muitakin rahoitusvaihtoehtoja, kuten Saksassa, Italiassa tai Britanniassa, jos risteilyvarustamojen piina jatkuu nähtävissä olevaa tulevaisuutta kauemmaksi.
– Pysymme Panamassa, jonka rekisterissä meillä on 20 risteilyalusta, kun tuleva lippulaivamme, Meyer Turun telakalla rakenteilla oleva m/s Mardi Gras lasketaan mukaan, Donald sanoi.
Noin 180 000 bruttotonnin aluksen odotetaan valmistuvan Turussa lokakuun lopussa. LNG-käyttöinen uusi m/s Mardi Gras on saanut nimensä Carnivalin ensimmäisen, vuonna 1972 käyttöön otetun höyrylaivan mukaan.
Norwegian ja RCL tarttuvat Saksan apuun
Carnivalin Arnold Donaldin vihjaamaa rahoitusapua on siis tarjolla risteilyvarustamoille muuallakin kuin Yhdysvalloissa. Eräs tällainen on Saksan liittohallituksen esittämä vuoden mittainen ”debt holiday” -järjestely, jonka avulla risteilyvarustamot voivat keskeyttää velan takaisinmaksun valtion vientitakuilla rahoitetuista aluksistaan.
Seatrade Cruise Newsin mukaan ainakin Norwegian Cruise Line Holdings ja Royal Caribbean Cruises ovat tarttuneet Saksan vientitakuulaitos Hermesin tarjoukseen, jossa niiden ei tarvitse lyhentää velkojaan Saksassa rakennetuista aluksista seuraavien 12 kuukauden aikana.
NCLH:n eli Norwegianin tapauksessa kyse on kuudesta risteilyaluksesta, joiden lyhennysvapaa vuosi kohentaa varustamon likviditeettiä 386 miljoonalla dollarilla vuoden 2021 huhtikuuhun mennessä. Järjestelyn piirissä olevien laivojen nimet ovat Norwegian Bliss, Norwegian Breakaway, Norwegian Encore, Norwegian Escape, Norwegian Getaway ja Norwegian Joy.
Odotetusti myös Royal Caribbean hyödyntää samanlaista lyhennysvapaata vuotta, jolla varustamon rahoitusasema kohentuu vuoden aikana neljännesmiljardin dollarin verran. RCL:n viiden aluksen nimet ovat Quantum of the Seas, Celebrity Eclipse, Celebrity Equinox, Celebrity Solstice ja Celebrity Silhouette.
RCL on jo hakenut ja saanut Hermesiltä 200 miljoonan dollarin rahoitustakuut kolmelle muulle risteilyalukselleen, Seatrade Cruise kirjoittaa.