13.05.2020

Vaikutuksia myös Suomeen: Yara pani itseohjautuvan laivan koipalloihin

Norjalainen lannoiteyhtiö Yara on pandemian takia pysäyttänyt maailman ensimmäisen itseohjautuvan rahtilaivan kehitystyöt. Yara Birkeland -nimisen autonomisen aluksen hankkeella on ollut merkittäviä kytköksiä myös Suomeen.

Lannoiteyhtiö Yara sanoo joutuvansa covid-19 -kriisin takia arvioimaan Birkeland -hankkeen tulevaisuutta kumppaneidensa kanssa uudelleen. Helmikuussa Romaniassa vesille laskettu Yara Birkeland on tuoreiden tietojen mukaan siirretty Norjaan, jossa alus on tarkoitus viimeistellä luovutusta varten.

Viimeistelytyöt eivät ole suinkaan mikään pikku juttu, vaan täyssähköiselle alukselle on tarkoitus asentaa muun muassa erittäin edistyneet hallinta- ja navigaatiolaitteet itseohjautuvaa kulkua varten.

Yara ja norjalainen teknologia- ja puolustusvälineyhtiö Kongsberg ovat kehitelleet Yara Birkelandin konseptia jo vuodesta 2017 lähtien. Tavoitteena on maailman ensimmäinen, sähköllä toimiva ja täysin autonominen rahtialus, joka kuljettaa 120 teun verran lastia.

Valmistuttuaan Yara Birkeland tulee kuljettamaan lannoitteita Yaran Porsgrunnin tehtaalta sisäväyliä pitkin noin 31 merimailin päähän Lasvikin ja Brevikin syväsatamiin. Laskelmien mukaan itseohjautuva alus korvaa 40 000 rekan liikenteen vuosittain. Samalla typen ja hiilidioksidin päästöt vähenevät merkittävästi ja liikenneturvallisuus Norjan kiharaisilla teillä kohentuu.

Suomessa paljon merenkulun autonomian osaamista

Suomalaisia kytköksiä nyt toistaiseksi hyllytetyllä Birkeland-hankkeella on monellakin tapaa. Ensinnäkin Rolls-Roycen omistuksessa ollut Rolls-Royce Marine Finland osallistui hankkeeseen Suomesta käsin. Kun Kongsberg osti Rolls-Royce Marinen viime vuonna, myös itseohjautuvan aluksen osaamista alettiin pikku hiljaa siirtää Raumalta, Turusta ja Espoosta Norjaan.

Teknologiayhtiö Cargoteciin kuuluva lastinkäsittely-yhtiö MacGregor puolestaan sopi viime vuonna Kongsbergin kanssa siitä, että suomalaisyhtiö toimittaa Yara Birkelandille täysin automaattisen mooring- eli kiinnitysratkaisun. MacGregorin järjestelmillä ihmisen osallistumista ei tarvita laituriin ajettaessa tai merelle lähdettäessä.

Suomessa VTT on arvoinut, että teollisuuden, logistiikan ja ihmisten liikkumisen autonomisten ja etäohjattujen ratkaisujen markkinat kipuavat 70 miljardiin euroon vuonna 2030. Siksi VTT perusti talvella autonomisiin järjestelmiin keskittyvän tytäryhtiön nimeltä VTT SenseWay Oy. Uusi yhtiö ponnistaa maailmalle Turusta, jossa on jo maailman mittakaavassakin johtavaa osaamista nimen omaan autonomisen merenkulun puolella.

Jaa artikkeli