Valmet on sopinut Mitsubishi Shipbuildingin Shimonosekin telakan kanssa hybridipesurien ja vedenkäsittelylaitteistojen toimittamisesta kahdelle lautalle. Alukset varustetaan kahdella identtisellä Valmet Marine Scrubber -rikkipesurilla kutakin päämoottoria varten, vedenkäsittelylaitteistolla sekä Valmetin automaatiojärjestelmällä.
Kaupat on merkitty Valmetin vuoden 2020 ensimmäisen neljänneksen tilauskirjoihin eikä tilauksen arvoa ei julkisteta. Valmetin toimitukset on aikataulutettu vuoden 2020 viimeisen neljänneksen ja vuoden 2021 toisen neljänneksen väliin.
Shimonosekin telakan vuonna 2022 toimittamien alusten omistaja on Meimon Taiyo Ferry Co.
Valmet vahvoilla uusissa laivoissa ja jälkiasennuksissa
Valmetin laivapesurijärjestelmien myyntivastaava Timo Lamminen on syystäkin iloinen Japanin päänavauksesta skrubberibisneksissä.
– IMO 2020 -rikkioksidipäästöjä koskevien säädösten vauhdittama rikkipesureiden liiketoiminta kukoistaa ympäri maailman. Valmetilla on vahva asema rikkipesureissa sekä uusissa että olemassa olevissa laivoissa. Tämä on meidän ensimmäinen toimituksemme Japanin markkinoille, Lamminen sanoo.
Valmet on osoittanut vahvuutensa meriteollisuuden päästöjen puhdistajana. Laivapesurijärjestelmistä vastaavan Anssi Mäkelän mukaan yhtiö esitteli ensimmäisenä toimittajana rikkipesureiden hybridijärjestelmän markkinoille.
– Nämä Meimon Taioyn lautat varustetaan vedenkäsittelylaitteistolla, joka tarjoaa omistajalle alhaiset käyttökulut ja markkinoiden helppokäyttöisimmän järjestelmän, Mäkelä kertoo.
Nyt kerrottuun toimitukseen kuuluvat hybridirikkipesurit, joita voi operoida sekä suljetulla että avoimella kierrolla. Aluksiin tulee samanlaiset pesuritornit kutakin päämoottoria varten sekä Valmet Ultrafilter CR -vedenkäsittelylaitteistot. Ratkaisu sisältää Valmetin automaatiojärjestelmän, Valmet DNA:n, prosessin ohjaamiseksi ja energiatehokkuuden optimoimiseksi.
Mitsubishi Heavyn sormet pelissä monilla aloilla
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group on meriteollisuuden johtava toimittaja maailmassa. Jättiyhtiö toimittaa ratkaisuja useille muillekin teollisuuden aloille, kuten kaupalliseen ilmailuun ja kuljetuksiin sekä voimalaitoksiin ja kaasuturbiineihin.
Emo-MHI:n toiminnot ulottuvat koneista ja infrastruktuurista integroituihin puolustus- ja avaruusjärjestelmiin.
Shimonosekin telakka sijaitsee Kanmonin salmessa läntisessä Japanissa. Se valmistaa luksuslauttoja, roro-aluksia ja erikoisaluksia, kuten kaapelilaivoja ja valtamerten tutkimusaluksia. Telakka rakentaa myös nopeita alumiiniveneitä.