Samsung Heavy Industries ilmoitti vain erään eurooppalaisen varustamon tilanneen siltä kaksi uudisrakennusta, joiden yhteinen kauppahinta on 187,5 miljardia Etelä-Korean wonia eli noin 158 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Muina tietoina telakka paljasti sen, että alukset kykenevät murtamaan jopa 70 senttimetrin paksuista kiintojäätä ja toimimaan turvallisesti -30 asteen pakkasessa. Tankkerit toimitetaan tilaajalle maaliskuussa 2022.
Trade Windsin saamien tietojen mukaan tilaaja olisi venäläinen Sovcomflot. SHI ei ole vastannut uutissaitin kyselyihin, mutta eräs tuntemattomana pysyttelevä asiantuntija sanoo, että alusten korkea, 79 miljoonan dollarin kappalehinta viittaa vahvasti siihen, että tankkerit käyttävät polttoaineena nesteytettyä kaasua.
LNG-käyttöisillä tankkereilla riittää kysyntää
Sovcomflot on aiemmin tilannut kaksi aframax -kokoista uudisrakennusta Venäjän kaukoidässä toimivalta Zvezdan telakkayhtiöltä. Nämä LNG-käyttöiset laivat ovat 114 000 dwt:n tankkereita, joiden jääluokka on 1A/1B. Aluksilla on 20 vuoden aikarahtaussopimus venäläisen Rosneftin kanssa. Zvezda toimittaa nämä alukset SCF:lle vuoden 2022 kesä- ja syyskuussa.
Jos SCF:n nyt uutisoitu tilaus pitää paikkansa, venäläisvarustamosta tulee jo toinen laivanomistaja, joka on tilannut Samsung Heavyltä aframax-luokan LNG-käyttöisiä tankkereita tämän vuoden aikana.
Hyvin matalaa profiilia pitävä eteläkorealainen Sinokor Merchant Marine on aiemmin tilannut SHI:ltä kymmenen kahdella polttoaineella toimivaa 113 000 dwt:n raakaäöljylaivaa, joiden toimitukset alkavat 2021. Näillä aluksilla on pitkät rahtisopimukset singaporelaisen Shell Tankersin kanssa ja alusten kappalehinta on noin 62 miljoona dollaria.