Rakennusvaihetta on edeltänyt laaja suunnittelu- ja kehitystyö, jonka tavoitteena on ollut luoda ainutlaatuinen uuden sukupolven laiva. Yhteistyöprojektissa on mukana useita suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia. Alus aloittaa liikennöinnin vuoden 2021 alussa reitillä Turku–Maarianhamina–Tukholma.
Uuden aluksen suunnittelussa lähtökohtina ovat olleet tilojen avaruus ja avoin näköala saaristoon. Suurten panoraamaikkunoiden ansiosta matkustajat voivat kokea saariston täysin uudella tavalla.
– Haluamme tarjota matkustajillemme ennen kokemattomia saaristonäkymiä. Yhtiömme juuret ovat saaristossa, ja toivomme sen näkyvän myös toiminnassamme. Uuden laivan näköalat ovat esteettömät ja meren läsnäolo on täydellinen. Ainutlaatuisen meriympäristömme suojelemiseksi hyödynnämme teknisiä innovaatioita. Tulevaisuudessa matkailuelämykset muotoutuvat ympäristön ja mukavuuden ehdoilla, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.
Ruotsalainen arkkitehtitoimisto Koncept Stockholm vastaa Viking Linen uuden aluksen sisustussuunnittelusta. Koncept Stockholm erottui usean maineikkaan arkkitehtitoimiston joukosta suunnitelmillaan, joissa yhdistyvät skandinaavinen keveys ja leikkisyys. Arkkitehtien suunnittelemien ratkaisujen ansiosta, Viking Line voi tarjota houkuttelevia matkustuskokemuksia eri kohderyhmille risteilymatkustajista ja lapsiperheistä kokousasiakkaisiin sekä toimivia ratkaisuja maiden välisen laajan rahtiliikenteen tarpeisiin. Projektissa on myös otettu huomioon kansainväliset matkustajat, joille reitin tarjoamat saaristomaisemat saattavat olla ennen näkemätöntä eksotiikkaa.
Suurempi ja tehokkaampi kuin Viking Grace
Uusi alus on isompi kuin ympäristöasioiden edelläkävijä M/S Viking Grace, joka on maailman ensimmäinen suuren kokoluokan LNG-käyttöinen matkustajalaiva. Uuden aluksen lasketaan silti kuluttavan noin 10 % vähemmän polttoainetta. Energiankulutuksen optimointi ja ympäristömyötäiset ratkaisut ovat olleet keskeisellä sijalla projektin ajan, ja uuden aluksen energiatehokkuus tulee olemaan maailman huippua.
Tietoa uudesta aluksesta:
Valmistuu vuoden 2020 lopussa
Liikennöinti alkaa vuoden 2021 alussa reitillä Turku–Ahvenanmaa–Tukholma
Matkustajamäärä 2 800 henkilöä
Hyttejä 922
Miehistö noin 200 henkilöä
Pituus 218 metriä, bruttovetoisuus 63 000 tonnia
Rahtikapasiteetti 1 500 kaistametriä
Jääluokka 1 A Super
Polttoaineena LNG (nesteytetty maakaasu)
Rakennetaan Kiinassa Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd:n telakalla
Yhteistyökumppanit: Wärtsilä, ABB Marine, Kone, Koncept Stockholm, Deltamarin, Almaco ym.