Wärtsilä toimittaa hybridipropulsiojärjestelmän kolmeen uuteen RoPax-alukseen, joita rakennetaan parhaillaan Euroopan suurimmalle lauttayhtiölle Stena RoRolle. Tilaus tehtiin toukokuussa 2022. Alukset ovat rakenteilla China Merchants Jinlingin (Weihai) Shipyard telakalla ja niiden toimituksen odotetaan tapahtuvan vuosina 2024 ja 2025.
Kahden lautan akkukapasiteetti tulee olemaan 11,5 MWh, mikä tekee niistä merenkulkualan toistaiseksi suurimmat hybridialukset. Tämä akkuteho on noin kaksinkertainen verrattuna tyypillisiin nykyisin hybridipropulsiokäytössä oleviin.
– Tämä tilaus vahvistaa entisestään Wärtsilän johtavaa asemaa hybridialalla. Suuren akkukoon ansiosta alukset voivat toimia täydellä teholla käyttämällä sekä potkureita että kaikkia ohjauspotkureita alusten ohjaamiseksi satamiin ja niistä ulos päästöttömästi myös huonolla säällä. Sisäänrakennettu maasähköratkaisu lataa akkuja aluksen ollessa laiturissa, Wärtsilän konsernijohtaja Håkan Agnevall kertoo.
– Koko hybridipropulsiojärjestelmän optimointi saadaan toteutettua Wärtsilän ainutlaatuisella energianhallintajärjestelmällä, hän lisää.
Hybridialusten tärkeitä ominaisuuksia ovat kyky integroida useita alusjärjestelmiä sekä aluksen energiajärjestelmän reaaliaikainen optimointi.
– Wärtsilä yhdistää järjestelmäosaamisen laajaan valikoimaan laivojen voima- ja propulsiolaitteita. Hybridipropulsiojärjestelmän ja maasähkön etujen yhdistäminen johtaa jopa 15 prosentin kasvihuonekaasupäästöjen säästöön tavanomaiseen diesel-mekaaniseen propulsiojärjestelmään verrattuna, yhtiö kertoo.
Kulkuvoimana LNG tai sähkö
Stena Roro ja Brittany Ferries ovat suunnitelleet ja kehittäneet alukset. Alukset vuokrataan pitkäaikaisesti Brittany Ferriesille ja ne liikennöivät Iso-Britannian Portsmouthin ja Ranskan St Malon sekä Caenin satamien välillä. Wärtsilä on jo aiemmin saanut tilauksen toimittaa aluksiin laajan valikoiman ratkaisuja, mukaan lukien pää- ja apumoottorit, vaihdelaatikot, säätölapaiset potkurit (CPP), ohjauspotkurit, polttoainekaasujen syöttöjärjestelmän, Nacos-navigaatio- ja automaatiojärjestelmän sekä integroidun hälytys- ja seurantajärjestelmän. Aluksia voidaan operoida joko nesteytetyllä maakaasulla (LNG) tai akuilla.
Alukset varustetaan Leclanchén uusimman sukupolven Navius MRS-3-energianvarastointijärjestelmillä, joilla on sekä koko- että painoetu suhteessa vertailukelpoisiin laiva-akkuihin.
– Stena haluaa olla edelläkävijä alustemme hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä ja yhdessä kumppaneidemme kanssa ohjata kehitystä kohti nollapäästöistä toimintaa, Per Westling, Stena RoRo:n toimitusjohtaja sanoo.
– Hybridisoinnin ansiosta aluksemme sopeutuvat joustavasti tulevaan teknologian kehitykseen, mukaan lukien vihreisiin polttoaineisiin, polttokennoihin, isompiin akkuihin, sekä aurinko- tai tuulituettuun propulsioon.
– Hybriditeknologia jatkaa alustemme uusimisohjelmaa kahden LNG-käyttöisen aluksen vanavedessä. Satamat kuten Ranskan St Malo ja Iso-Britannian Portsmouth tulevat hyötymään näistä puhtaammista hybridialuksista heti ensimmäisestä toimintapäivästä alkaen. Maasähkön käyttömahdollisuus tuo lisäetuja, kun satamat investoivat maasähköinfrastruktuuriin, Brittany Ferriesin toimitusjohtaja Christophe Mathieu, lisää.
Vaula Aunola