Wärtsilä toimittaa Finnlinesin kolmeen roro-alukseen hybridijärjestelmän, joka säilöö energiaa akkuihin ja purkaa sitä niistä tarvittaessa. Toimituksiin kuuluvat 5 000 kWh:n akkujärjestelmät, ja juuri akkujen avulla aluksia voidaan operoida päästöttömästi satamissa.
Lisäksi Wärtsilän Finnlines-kauppoihin kuuluvat akseligeneraattorit ja muuntajat sekä konevalvontajärjestelmä. Laivamoottorit eivät tällä kertaa kuulu Wärtsilän toimitukseen. Tilaukset on merkitty Wärtsilän tilauskirjoihin vuoden 2019 päätösneljänneksellä ja toimitukset alkavat vuoden 2020 jälkipuoliskolla, yhtiöstä kerrotaan.
– Litiumioniakkujen lisäksi Wärtsilä toimittaa laivoihimme akseligeneraattorijärjestelmät ja konevalvonnan järjestelmät. Akkujärjestelmät rakentaa norjalais-kanadalainen Corvus Energy, mutta ne on tilattu Wärtsilän kautta, Finnlinesin uudisrakennuksista vastaava johtaja Mikael Lindholm sanoo.
– Wärtsilän edistyneen Smart Marine -teknologian ansiosta uudet hybrid roro-alukset kuuluvat Itämeren ympäristöystävällisimpien laivojen joukkoon. Hybridialukset käyttävät perinteisiä polttoaineita, mutta alusten litiumioniakut ladataan ajettaessa ja sähkö hyödynnetään satamassa, joten rannassa käynti on päästötön, Lindholm kertoo.
Finnlinesin Kiinasta tilaamat alukset rakentaa sikäläinen Nanjing Jinlingin telakka. Itämeren liikenteeseen tulevat laivat rakennetaan jääluokkaan 1A Super. Hybrid-roro -alukset ovat 238 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Autokansilla on tilaa 5 600 neliömetriä ja sääkannen kapasiteetti on noin 300 teun verran kontteja.
Aluksilla erilaisten roro-lastien käsittely on joustavaa ja niiden ala- ja pääkannet on suunniteltu paperin ja storo-lastin tehokasta lastausta varten. Yksi laiva pystyy kuljettamaan enimmillään 17 400 tonnia lastia.
Kolmen laivan sarjan ensimmäisen aluksen teräslevyt leikataan Kiinassa kesän alussa. Maassa puhjennut koronavirusepidemia ei ole ainakaan vielä vaikuttanut laivojen suunnitteluun eikä Finnlinesin väen Kiinan-matkoihin ja laivojen odotetaan valmistuvan vuosina 2021-2022.
Wärtsilältä skrubbereita isoihin risteilyaluksiin
Edelleen Wärtsilä toimittaa rikkipesureiden hybridijärjestelmät yhdysvaltalaisen NCL:n eli Norwegian Cruise Linen kahteen suuren risteilyalukseen. Suomalaisen teknologian ansiosta alukset voivat käyttää polttoaineena raskasta polttoöljyä (HFO, heavy fuel oil) ja silti täyttää merenkulkujärjestö IMO:n tammikuun alussa voimaan tulleet tiukat rikkipäästöjen säännöt.
Wärtsilän skrubberit on räätälöity nimen omaan NCL:n kahden risteilyaluksen, m/s Norwegian Breakawayn ja m/s Norwegian Getawayn tarpeita varten. Vaikka alukset ovat peräti 325 metrin mittaisia, rikkipesureiden suunnittelussa on jouduttu huomioimaan risteilyalusten rajoitetut tilat.
– Wärtsilä kykenee tarjoamaan varustamoille räätälöidyt ja lisäarvoa tuottavat ratkaisut pakokaasujen pudistusta varten. Kaikkien valmistajien pakokaasuratkaisut eivät ole samanlaisia, ja meidän vahvuutemme on nimen omaan laitteiden joustavuus, Wärtsilä Marinen pakokaasujärjestelmistä vastaava johtaja Sigurd Jenssen kertoo.
NCL:n erikoishankkeista vastaava varatoimitusjohtaja Giovanne Canu luottaa jo entuudestaan Wärtsilän laitteiden korkeaan laatuun ja luotettavaan toimintaan. Hänen mukaansa VSOx -tyyppiset rikkipesurit sopivat erittäin hyvin varustamon, sen asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeisiin puhtaammasta merenkulusta.
Wärtsilän hybridiskrubbereiden järjestelmät toimivat joko avoimena tai suljettuna järjestelmänä. Suljetussa kierrossa pakokaasujen puhdistamiseen käytetty vesi kerätään tankkeihin ja merivettä otetaan tarpeen mukaan.
Nyt tilatut järjestelmät toimitetaan tämän vuoden ensi puoliskolla. Wärtsilä on tehnyt skrubberikauppoja Norwegianin kanssa jo seitsemän vuoden ajan. Tälläkin hetkellä NCL:n rakenteilla olevat neljä uudisrakennusta varustetaan suomalaisyhtiön laivakoneilla ja pakokaasujärjestelmillä.
Teksti Markku Pervilä