21.04.2020

Ydinmurtaja Arktikan sähköviat odotettua pahempia

Sitkeät sähköviat viivästyttävät Venäjän uusimman ydinmurtajan valmistumista entisestään. Arktikan tyyrpuurin puoleinen sähkömoottori hajosi merikoeajolla helmikuun alussa ja nyt on selvää, että vikaa ei korjatakaan pelkällä 300 tonnin painoisen moottorin vaihdolla.

N/s Arktikan suunnittelu ja rakentaminen on ollut täynnä myöhästymisiä. Alus on ollut suunnittelupöydällä jo vuodesta 2012 lähtien ja sen piti valmistua vuoden 2017 lopussa, mutta siitä on livetty monta kertaa.

Vielä helmikuussa Suomenlahdella sattuneen sähköpalon jälkeen pietarilaisella Baltijskin telakalla luultiin, että maailman voimakkain ydinmurtaja saadaan lopulta luovutuskuntoon toukokuussa. Nyt tiedetään, että näin ei käy, mutta sitä ei tiedetä miksi.

Venäläinen Andrei Zolotkov on entinen ydinkäyttöisiin jäänmurtajiin erikoistunut teknikko, joka nykyään johtaa norjalaisen ympäristöjärjestö Bellonan Murmanskin toimistoa. Zolotkovin mielestä Arktikan jatkuva taaperrus alkaa jo vakavasti haitata venäläisten laivanrakentajien mainetta.

– Tuoreimman tapauksen eli sähkövian syistä emme tiedä tarkasti muuta kuin sen, että tulipalolla ei ole mitään tekemistä itse ydinreaktoreiden kanssa. Mutta silti sähkömoottorin palaminen on pitkä miinus Pietarin telakan väelle, Zolotkov sanoo Marexille ja Barents Observerille antamassaan haastattelussa.

Ydinmurtaja Arktika ja sen sisaralukset Ural ja Sibir kuuluvat venäläisvarustamo Rosatomflotin keskeisiin suunnitelmiin Koillisväylän auki pitämisessä ympäri vuoden, kuten Venäjällä nykyisin kaavaillaan. Aluskatrasta kutsutaan LK60Ya -sarjan ydinmurtajiksi.
Sarjan kellokas Arktika on varustettu kahdella RITM-200 -ydinreaktorilla, jotka takaavat sille 175 megawatin verran tehoa.

Arktika-luokan murtajien myöhästyminen on pakottanut valtiollisen Rosatomflotin miettimään strategiaansa uudelleen. Murmanskissa päämajaansa pitävä varustamo on joutunut pidentämään vanhojen, 1980-luvulla valmistuneiden ydinmurtajien Taimyrin, Vaigachin ja Yamalin käyttöikää alkaneen vuosikymmenen loppuun saakka. Myös vielä iäkäämpi työhevonen 50 Let Pobedy on pidetty aktiivipalveluksessa.

Puolivalmis ydinlaiva ei sovi Jäämerelle

Arktikan nyt pahoin vaurioitunutta 20 MW:n sähkömoottoria ei voida korvata ottamalla moottori jostakin toisesta aluksesta. Toisaalta kokonaan uusi moottori valmistuu vasta vuonna 2021. Arktikan propulsiolaitteita pyörittää kolme tällaista sähkömoottoria, joista yksi 300 tonnin painoinen jätti on siis poissa pelistä.

Andrei Zolotkov on eniten huolissaan siitä, että tämä ei saata estää pietarilaisia luovuttamasta puolivalmista murtajaa Atomflotille Murmanskiin ”osittaiseen käyttöön.” Ja sopia tilaajan kanssa puutteiden korjaamisesta joskus myöhemmin. Bellonan mies vertaa tällaista toimintaa yhtä vastuuttomaksi kuin ajamista kolmipyöräisellä autolla.

– Näin ei pidä missään nimessä tehdä. Uudisrakennus ei saa vain matkia täyttä suorituskykyä, vaan laivan on aina lähdettävä telakalta vasta täydellisessä toimintakunnossa. Muutenkaan Jäämeri ei ole oikea paikka purjehtia puolivalmiilla ydinkäyttöisellä aluksella, Andrei Zolotkov sanoo.

Venäläisasiantuntijan mielestä n/s Arktikan pitää pysyä Pietarissa siihen saakka, kunnes se varmasti toimii niin kuin pitää.

Jaa artikkeli