Suomen ympäristökeskus Syken mukaan Louhi pystyy keräämään öljyä avovedessä korkeammassa aallokossa kuin nykyiset torjunta-alukset ja öljynkeräys onnistuu myös jääolosuhteissa erikseen asennettavien laitteiden avulla.
Louhi pystyy selviytymään turvallisesti pois räjähdysherkästä tai myrkyllisestä kaasupilvestä ja se antaa suojaa mahdollisen ulkopuolisen kemikaaliräjähdyksen painevaikutuksilta. Se soveltuu vaarassa olevien alusten hätähinaus-, palonsammutus- ja muihin pelastustehtäviin.
Suomi tähtää ympäristövahinkojen torjunnassa siihen, että vuonna 2015 yhdessä naapurimaiden kanssa kyetään torjumaan Suomenlahdella 30 000 tonnin, Saaristomerellä 20 000 tonnin ja Pohjanlahdella 5 000 tonnin suuröljyvahinko avovesiolosuhteissa kolmen vuorokauden kuluessa onnettomuudesta. Jääolosuhteissa tavoite on samojen määrien torjunta kymmenen vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.
Verrattaessa nykyistä valmiutta tavoitteisiin Suomi, Viro ja Venäjä tarvitsisivat Suomenlahdelle vielä yhteensä noin kuusi Louhen kaltaista, tankkitilavuudeltaan yli 1000 kuutiometrin torjunta-alusta.