03.10.2023

NEMO mukana kansainvälisen pal­ve­lu­muo­toi­lu­kisan fi­naa­lissa

Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO hanke parantaa tiedonkulkua ja optimoi koko logistisen ketjun toimintaa ja päästöjä.

Konseptitarina: saapumisilmoituksen lähettäminen. Kuva Siili Solutions

Uusi merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO on valittu vuoden 2023 Service Design Award -finalistiksi. Kyse on vuosittain jaettavasta, globaalista palvelumuotoilun palkinnosta, jossa kilpailevat palvelumuotoilun projektit ympäri maailman. Mukana finaalissa on yhteensä 19 projektia, jotka on valinnut kansainvälinen palvelumuotoilun ammattilaisista koostuva tuomaristo.

Tänä vuonna Suomesta finalisteihin on valittiin uusi merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO, jonka järjestelmän palvelumuotoilu on toteutettu yhteistyössä Fintrafficin meriliikenteenohjauksen ja Siili Solutionsin kanssa.

NEMO on laaja-alainen meriliikenteen ja satamalogistiikan kehityshanke, jossa on lähdetty etsimään innovatiivisesti uusia digitaalisia ratkaisuja Suomen merilogistiikan kehittämiseksi.

– Yksi merenkulkualan keskeisimpiä tavoitteita on toiminnan jatkuva tehostaminen ja sitä kautta päästöjen vähentäminen. Tähän pääsemme vaikuttamaan ratkaisevasti digitalisaatiota ja automaatiota hyödyntämällä. Yhdessä kumppaneiden kanssa olemme luomassa NEMO:sta Suomeen aivan uudenlaista merenkulun single window -järjestelmää, joka vastaa tähän tarpeeseen nyt ja etenkin tulevaisuudessa, hankepäällikkö Olli Soininen Fintrafficilta kertoo.

NEMO:n suunnittelutyöhön on osallistunut laaja joukko alan eri toimijoita kuten varustamoja, laivameklareita, huolitsijoita, laivaajia, kuljetusyrityksiä, satamia, satamaoperaattoreita sekä viranomaisia. Tavoitteena on tehdä palvelusta mahdollisimman asiakaslähtöinen.

– Olemme rakentamassa yhdessä merenkulkualan keskeisten toimijoiden kanssa kauaskantoista palvelua, jossa huomioidaan myös tulevaisuuden tarpeet mahdollisimman kokonaisvaltaisesti – aina merenkulun ja logistiikan rooleista eri prosesseihin. Hyödynsimme jo alkumetreiltä lähtien palvelumuotoilua, joka toi monialaiselle työryhmällemme käyttöön muutosjohtamisen avaimet ja yhteiset työkalut sekä luovat ja kokeilevat suunnittelumenetelmät mahdollisimman kattavan ja käyttäjälähtöisen kokonaiskuvan mallintamiseksi, Siili Maritimen liiketoiminnan johtaja ja Nemo-hankkeen visiokonseptivaiheen pääsuunnittelija Sanna Vainionpää sanoo.

Vuonna 2004 perustettu Service Design Network (SDN) on johtava voittoa tavoittelematon, globaalia kasvua, kehitystä ja innovaatiota edistävä instituutio palvelumuotoilun alalla. Service Design Networkin vuosittain jakama Service Design Award on tunnustus palvelumuotoilua toteuttavien yhtiöiden ja yhteisöjen saavutukset sekä julkisella että yksityisellä sektorilla. Voittaja julkaistaan ja palkinto jaetaan 5.10.2023 Berliinissä ja verkossa järjestettävässä Service Design Global Conferencessa.


Finntraficin kärkihanke

Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO on Suomen vastaus EU-asetukseen 2019/1239, jonka päätavoite on luoda yhtenäiset tavat toimittaa alusselvityksen edellyttämät ilmoitukset ilmoittajalta viranomaisille sekä varmistaa, että sama tieto on mahdollista antaa samalla tavalla kaikkiin kansallisiin merenkulun tiedonhallintajärjestelmiin EU-jäsenmaissa. NEMO:n lisäarvopalvelut tukevat erilaisten satamakäyntien optimointipalveluiden kehittämistä ja toteuttamista kuten laituripaikkasuunnittelu sekä Just-in-Time -suunnittelujärjestelmät saapuville laivoille.

Vaula Aunola

 

Jaa artikkeli