15.10.2020

Neuvostoajan varustamoikoni upposi konkurssiin

Maineikkaan Murmansk Shipping Companyn yli 80-vuotias taru päättyi lokakuun alussa jo pitkään uumoiltuun konkurssiin. Vanhan varustamon vararikossa on paradoksaalista se, että Venäjän arktika elää nykyään ennennäkemättömän rahtibuumin aikoja.

Murmansk Shipping Company eli MSCO oli vuosikymmenien ajan länsimaissa ehkä parhaiten tunnettu neuvostoliittolainen varustamo, joka oli erikoistunut nimen omaan pohjoisten merien rahtiliikenteeseen. MSCO perustettiin Neuvostoliitossa 1939 ja vuonna 1993 yhtiöstä tehtiin osakeyhtiö, jossa Venäjän valtiolla on yhä ollut 25 prosentin osuus.

Parhaimpina aikoina varustamo operoi yli 30 jäävahvistetulla aluksella ja vastasi suurvallan pohjoisten, ja usein erittäin syrjäisten, alueiden huollosta. Vuoteen 2008 saakka MSCO isännöi Venäjän ydinjäänmurtajien laivastoa, joka nyttemmin on siirretty Rosatomflotin hoitoon.

Vuosien saatossa Murmansk Shipping Companyn taloudellinen asema on jatkuvasti heikentynyt ja yhtiön yli 80 vuotta jatkunut taru päättyi 6. lokakuuta, kun Murmanskin välitystuomioistuin julisti varustamoikonin konkurssiin. Pesän selvittely jatkuu ainakin kuusi kuukautta ja yhtiölle on tätä varten nimitetty tuomioistuimen hyväksymä väliaikainen johto.

MSCO:n konkurssia osattiin toki odottaa, sillä yhtiön alukset jäivät jatkuvasti jumiin eri satamiin varustamon maksamattomien laskujen takia. Barents Observerin tietojen mukaan yhtiön suurimpia velkojia ovat venäläiset Gazpromneft Marine Bunker, GAC Shipping, Arctic Mining Company ja Sberbank. Ainakin pankki on vaatinut omia, 4,4 miljardin ruplan eli noin 48 miljoonan euron saataviaan oikeusteitse.

Varustamon työntekijöille ja merihenkilöstölle tilanne on sikäli paradoksaalinen, että Venäjän arktika elää juuri nyt varsinaisia rahtibuumin aikoja. Aikoinaan vahvalle pohjoisten merien toimijalle ei ole löytynyt sijaa Koillisväylän liikenteessä.

Murmanskilaisvarustamo myös suomalaisille tuttu kumppani

Luonnollisesti neuvosto-venäläinen varustamo tunnetaan yhä hyvin myös Suomessa. MSCO oli osakkaana Nesteen ja Masa-Yardsin yhteisyritys Nemarc Oy:n kanssa perustetussa yhteisyrityksessä nimeltä ZAO Arctic Shipping Service, jonka kautta azipodeilla varustetut tankkerit Uikku ja Lunni ajoivat useita vuosia Nordenskiöldin vanavesillä Koillisväylän läpi.

Nemarc myi Uikun ja Lunnin MSCO:lle vuonna 2003, minkä jälkeen tämä tankkereiden parivaljakko hoiti Siperian polttoainehuoltoa aina viime talveen saakka, jolloin Uikun tekniikka petti ja se jouduttiin hinaamaan takaisin Murmanskiin. MSCO:n pääomistus ajautui noina vuosina epäluotettaviin käsiin, mikä osaltaan johti suomalaisten irtautumiseen yhteisyrityksestä. Nemarcille jäi käytännössä miljoonan dollarin saatavat kokeilusta.

Jaa artikkeli
navigate