28.11.2017

Nuorempi Saade nousi CMA CGM:n hallituksen puheenjohtajaksi

Toimitusjohtaja Rodolphe Saade on odotetusti noussut isänsä Jacques Saaden seuraajaksi maailman kolmanneksi suurimman konttivarustamon CMA CGM:n hallituksen puheenjohtajana. Nuorempi Saade astuu isänsä saappaisiin hyvänä aikana, sillä ranskalaisvarustamo ylsi takaisin voiton puolelle kolmannella neljänneksellä pitkän tappiollisen kauden jälkeen. Rodolphe Saade nimitettiin toimitusjohtajaksi viime helmikuussa. Varustamon tiedotteen mukaan yhtiön perustanut Jacques Saade jää viettämään eläkepäiviä ´perustaja-puheenjohtajan´ seremoniallisella […]

Toimitusjohtaja Rodolphe Saade on odotetusti noussut isänsä Jacques Saaden seuraajaksi maailman kolmanneksi suurimman konttivarustamon CMA CGM:n hallituksen puheenjohtajana. Nuorempi Saade astuu isänsä saappaisiin hyvänä aikana, sillä ranskalaisvarustamo ylsi takaisin voiton puolelle kolmannella neljänneksellä pitkän tappiollisen kauden jälkeen.

Rodolphe Saade nimitettiin toimitusjohtajaksi viime helmikuussa. Varustamon tiedotteen mukaan yhtiön perustanut Jacques Saade jää viettämään eläkepäiviä ´perustaja-puheenjohtajan´ seremoniallisella tittelillä.

– Yhtiömme on vahvassa tuloskunnossa ja suhtaudun tulevaisuuteen luottavaisesti. Rodolphella on hallituksen muiden jäsenten sekä yritysjohdon ja työntekijöiden täysi tuki, vanhempi Saade muotoili tiedotteessaan.

Viime vuodet ovat olleet myrskyisiä varustamobisneksissä. Vain vähän yli vuosi sitten tanskalainen A.P. Möller-Maersk remontoi koko johtoryhmäänsä ja samalla koko varustamoala on hyödyntänyt liittoumia ja yritysjärjestelyjä konsolidaatiokehityksessään. Alaa on varjostanut myös korealaisen Hanjinin konkurssi viime vuonna.

CMA CGM sen kuin porskuttaa

Heinä-syyskuun neljänneksellä CMA CGM raportoi 323 miljoonan dollarin nettotuloksesta, kun vuotta aiemmin yhtiön tappio oli 268 miljoonaa dollaria. Liikevaihto kohentui 28 prosenttia ja oli 5,7 miljardia dollaria.

Reutersin mukaan varustamon rahtimäärä kasvoi 12 prosenttia vuoden takaisesta ja konttirahtien hinnat nousivat keskimäärin 14 prosenttia kuljetettua yksikköä kohti.

Kesällä marseillelaisvarustamo kertoi tilanneensa kahdelta kiinalaiselta telakalta yhdeksän jättikokoista konttilaivaa, joiden kapasiteetti on 22 000 teuta. Uudisrakennukset käyttävät LNG:tä polttoaineenaan ja ne valmistuvat vuodesta 2020 alkaen.

Vuonna 2016 CMA CGM osti singaporelaisen Neptun Orient Linesin, mikä sekin tukee varustamoiden keskittymistä.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-27/cma-cgm-names-rodolphe-saade-as-chairman-amid-industry-recovery

Jaa artikkeli
portofnaantali