Suur-Tukholman eteläpuolelle rakennetun Norvikin suursataman ensimmäiset osat avattiin vaiheittain toukokuussa. Ruotsin ulkomaankaupan kuljetusten lisäksi uusi satama lupaa hienoja mahdollisuuksia myös sisävesien liikenteen kestävälle kehitykselle.
Norvikin myötä esimerkiksi Mälarin laakson satamat Västeråsia ja Köpingiä myöten odottavat merkittävää liikenteen ja rahtimäärien kasvua. Wallenius Marinen liiketoimintajohtaja Göran Söderdahlin mukaan tarkoituksena on siirtää liikennettä rauta- ja kumipyöriltä laivoille, joilloin myös Suur-Tukholman maapuolen ruuhkat helpottavat ja ympäristö selviytyy vähemmillä päästöillä.
Ruotsin liikenneviraston sisävesiliikenteen koordinaattori Pia Berglund huomauttaa, että sisävesiliikenne sopii kuin nakutettu naapurimaan kansalliseen liikennestrategiaan, jossa keskitytään huomispäivän tehokkaisiin ja ympäristöystävällisiin vaihtoehtoihin.
– Sisävesiliikenne täyttää erinomaisesti Ruotsin hallituksen tavoitteet siirtää liikennettä pois teiltä, Berglund sanoo.
Suomen tapaan myös Ruotsin ulkomaankaupasta 90 prosenttia liikkuu köleillä. Jotta liikennevirroista saadaan parhaat hyödyt, satamien ja niiden yhteistyökumppaneiden pitää pystyä käyttämään myös sisämaan verkkoja tehokkaasti, Mälarhamnenin toimitusjohtaja Carola Alzén tähdentää.
Tukholman satamalaitoksen eli Ports of Stockholmin markkinointijohtaja Johan Wallén sanoo, että Norvikin uusi suursatama on lähempänä pääkaupunkiseudun kulutuskeskuksia kuin mikään muu itärannikon valtamerisatama.
– Norvikin satama tarjoaa hienot mahdollisuudet rakentaa ja kehittää tehokas sisävesien kuljetusjärjestelmä, joka avaa yritysasiakkaille viennissä ja tuonnissa uusia liikennevaihtoehtoja ja vähentää ruuhkia Suur-Tukholman alueella, Wallén sanoo satamayhtiön tiedotteessa.