18.10.2020

Purjealus Sedov selvitti lähes sulan Koillisväylän

Maailman suurin purjekoululaiva, venäläinen nelimastoparkki Sedov seilasi syksyllä Tyyneltä mereltä Pohjoisen jäämeren kautta Atlantille oloissa, joita vielä muutama vuosi sitten ei olisi voitu kuvitellakaan. Lokikirjan mukaan Koillisväylän lämpötilat olivat plussan puolella eikä jäitä näkynyt lainkaan.

Sedov Turun Airistolla Tall Ships Regatassa 2011. Kuva Kari Martiala.

Koululaivan kapteeni sanoo odottaneensa ainakin jonkin verran jäitä Vilkitskyn ja Longan salmissa, mutta niissäkään hän ei nähnyt edes jäähileitä, jäävuorista puhumattakaan. Koillisväylän läpi tultiin, jos ei nyt aivan kesäisissä, niin ainakin näille leveysasteille epätavallisen leppeissä tuulissa, laivan päällikkö kertoo venäläiselle Neft-lehdelle.

Koululaiva Sedov lähti arktiselle reissulleen Vladivostokista 18. päivänä elokuuta ja saavutti Beringin salmen muutama päivä lähdön jälkeen. Sieltä matka jatkui Tshuktshien merelle, Pevekiin ja itäsiperialaiselle Laptevin merelle.

Alus pysähtyi myös energiayhtiö Novatekin Jamalin niemimaalle rakentamassa Sabettan LNG-terminaalissa, josta se jatkoi Novaja Zemljan eteläkärjen ohi kohti Murmanskia. Kotisatamaansa Kaliningradiin alusta odotetaan 15. marraskuuta.

Koillisväylän läpi purjehtiminen kuuluu osana Sedovin melkein 25 000 merimailin mittaista maailmanympärireissua, joka alkoi 1. marraskuuta vuonna 2019. Päätöksen pohjoisesta reitinvalinnasta teki Venäjän kalastusministeriö, jonka alaisuuteen koululaiva nykyään kuuluu.

– Saimme kesällä raportin, jonka mukaan Koillisväylällä on tänä syksynä tuskin lainkaan jäitä ja päätimme, että Sedovin pohjoisella purjehduksella olisi suuri symboliarvo ja merkitystä myös käytännön tietojen keräämiseksi, kalaministeriön viskaali Ilja Shestjakov sanoo Barents Observerille.

Kunnon suoritus satavuotiaalta sotakorvauslaivalta

Teräsrunkoinen Sedov on 122 metriä pitkä ja 15 metriä leveä nelimastoparkki, jonka miehistön vahvuus on noin 220 henkilöä. Alus on yksi maailman suurimmista edelleen käytössä olevista purjelaivoista.

Koillisväylän reissun arvoa korostaa laivan ikä, sillä Sedov juhlii muutaman kuukauden päästä satavuotispäiviään. Alus rakennettiin Saksan Kielissä vuonna 1921 ja se sai nimekseen Magdalene Vinnen. Myöhemmin laiva palveli nimellä Kommodore Johnsen. Aluksen neitsytmatka suuntautui Kielistä Buenos Airesiin, ja maailmansotien välisenä aikana laiva kuljetti rahtia Euroopan ja Etelä-Amerikan välillä.

Saksan antautumisen jälkeen Neuvostoliitto takavarikoi parkin loppuvuonna 1945 sotakorvauksena ja antoi laivalle sen nykyisen nimen kuuluisan venäläisen tutkimusmatkailijan ja naparetkeilijän Georgi Sedovin mukaan.

Sedov on hyvin tunnettu purjelaiva myös Suomessa, sillä parkki on kuulunut lähes vakiovieraana Itämerellä järjestettyihin suurten purjealusten Tall Ships´ Races -tapahtumiin.

Jaa artikkeli