24.03.2021

Rauman asema johtavana kaurasatamana vahvistuu

Suomen Viljava investoi Raumalle, ja rakentaa satamassa olevaan varastoonsa kauramyllyn. Sillä yhtiö vastaa kauramarkkinoiden voimakkaaseen kasvuun maailmalla ja vahvistaa Rauman sataman asemaa Euroopan johtavana kaurasatamana.

Viljavan toimitusjohtaja Pasi Lähdetie painottaa sijaintia sekä merkittävien kaurantuotantoalueiden läheisyydessä että suhteessa kuljetuksiin maailmalle.
– Rauman satama on syvämeren konttisatama, josta on hyvät yhteydet kaikkialle maailmalle laivoilla ja nopeina raideyhteyksinä itään Kiinan suuntaan. Hyvien yhteyksien lisäksi sijainti mahdollistaa maltilliset rahtikustannukset erityisesti konttiviennissä, Viljava toteaa tiedotteessaan.
Hänen mukaansa väylän syventäminen 12 metriin oli ratkaisevaa paikan valinnassa, koska se mahdollistaa ns. handymax-luokan laivojen käyttämisen.
Kauramyllyn lasketaan valmistuvan ensi vuoden lopulla. Sen kapasiteetti on 110 miljoonaa kaurakiloa. Mylly tuottaa 80 miljoonaa kiloa kauran ytimiä ja kaurahiutaleita sekä 35 miljoonaa kiloa kuoripellettiä. Jälkimmäistä käytetään muun muassa rehuteollisuudessa ja biolpolttoaineiden tuotannossa. Investoinnin euromäärää ei kerrota.
Viljavan mukaan kauraelintarvikkeiden kulutus kasvaa vuosittain 3,5 prosentin vauhdilla. Kysyntää lisäävät yhtiön mukaan muun muassa ostovoiman kasvu sekä terveystietoisuuden lisääntyminen erityisesti Aasiassa ja Afrikassa.
Myös esimerkiksi ilmastokriisiin liittyvät kulutusvalinnat vaikuttavat kauran suosioon.

Mylly nostaa jalostusastetta

Suomen lasketaan olevan maailman toiseksi suurin kauran viejä. Kauraa lähtee Suomesta 300-400 miljoonaa kiloa vuodessa. Jalostusarvo ei kuitenkaan ole niin korkea kuin sen Viljavan mielestä tulisi olla ja juuri siksi uuteen myllyyn investoidaan.
– Viljavan osaaminen kaura- ja proteiinituotteista yhdessä kauramyllyn kanssa nostaa jalostusastetta ja mahdollistaa viennin kasvun. Kasvustrategiassa kauramyllyllä on siten merkittävä rooli, toteaa Lähdetie.

Satamaan myös viljanpurkuasema

Euroports ja Suomen Viljava rakensivat Rauman satama-alueelle myös uuden viljanpurkuaseman ennen kaikkea Venäjältä junilla saapuvaa viljaa varten. Yhteistyön luoma kapasiteetti on arviolta noin 200 000 – 250 000 tonnia viljaa vuodessa.
Rakennushanke aloitettiin lokakuussa ja infrastruktuuri oli valmis asettamamme tavoitteen mukaisesti vuodenvaihteessa. Joulukuussa tehtiin viimeiset asennustyöt ja testikäytöt, joiden jälkeen oli vuorossa käyttöönotto, Europortsin Logisticsin toimialajohtaja Janne Virta kertoo.
– Olimme jo pitkään pohtineet, miten saisimme toteutettua viljavaunujen purkua Raumalla. Noin 20 vuotta sitten meillä oli vielä ratayhteys varastoomme, mutta nyt kun sitä ei ole, emme ole löytäneet siihen aiemmin meidän kannaltamme toimivaa ja kustannustehokasta ratkaisua, Viljavan Lähdetie taustoittaa.
– Suomen Viljavalla on laajaa kokemusta tällä purkuasemalla käytössä olevasta tekniikasta ja sen vaatimista käsittelyjärjestelmistä sekä laitteistoista. Suunnittelimme yhdessä fasiliteettivaatimukset sekä viljansiirtoprosessit, Virta sanoo.

Teksti Vesa Veikkola

Viljakauppa turbulenssissä

Suomen Viljavan toiminta perustuu Raumalla viljan vastaanottoon ja sen varastointiin sekä laiva- ja autolastauksiin. Viljalastissa olevat alukset suuntaavat eri puolille maailmaa, niin Itämeren alueelle kuin aina Afrikkaan, Aasiaan ja Amerikkaan asti.
– Raumalla on 60 eri kokoisessa siilossa varastointikapasiteettia yhteensä 125 000 tonnia. Käsittelemme tavaraa vuositasolla vaihtelevasti kotimaisen sadon mukaan, mutta keskimäärin viljaa kulkee vuositasolla meidän kauttamme noin 200 000 tonnia, Lähdetie kertoo.
Suomen Viljava käsittelee ja varastoi viljaa ja viljantyyppisiä tuotteita 17 eri paikkakunnalla. Raumalle nyt rakennettua purkuasemaa vastaava konsepti on käytössä ennestään jo Loviisassa.
– Vaunut tulevat Venäjältä niin sanotulla kokojunakonseptilla, eli yhdessä junassa saattaa olla yli 40 vaunua. Logistiikan tehokkuus alkupisteestä varastoon on tärkeässä roolissa.
– Täydet junat kulkevat jo Venäjällä ratapihoilla express-linjojen kautta ja VR vetää ne erillisvetona Vainikkalasta, joten ne tulevat Venäjältä Raumalle nopeasti. Näin ollen pääsemme todella nopeaan vaunukiertoon, mikä on venäläisille vaunuoperaattoreille erittäin tärkeä asia, Lähdetie painottaa.
Toistaiseksi viljajunia vasta odotellaan. Lähdetien mukaan viljakauppa maailmalla on käymisvaiheessa mm. Venäjän tullien takia. Kiina puolestaan suorastaan haalii viljaa.

Vuosittain pari miljoonaa tonnia

Suomen Viljava Oy on Suomen suurin viljan ja agribulkraaka-aineiden käsittelyyn ja varastointiin erikoistunut yritys. Satamavarastoissa käsitellään noin 80 prosenttia volyymeista ja varastoidaan noin puolet.
Viljavalla on 19 toimipistettä 16 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Yhtiön kautta kulkee lähes puolet Suomen kauppaan tulevasta viljasta.
Vientiviljasta valtaosa kulkee Rauman, Naantalin, Helsingin, Loviisan ja Kotkan satamavarastojen kautta.
Vuosittain viljaa muita tuotteita käsitellään noin 2 miljoonaa tonnia. Varastointikapasiteetti on noin 1,4 miljoonaa tonnia ja henkilökuntaa 60.

Jaa artikkeli