Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO kieltää risteilylaivojen käymäläjätevesien päästämisen suoraan mereen Itämeren alueella. Kaikki Itämeren maat olivat perjantaina Lontoossa yksimielisesti päätöksen takana.
Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille 1.6.2019. Nykyisille risteilylaivoille määräaika on 1.6.2021.
Laivat, jotka saapuvat Itämeren erityisalueen ulkopuolelta ja purjehtivat suoraan Pietariin, saavat kahden vuoden siirtymäajan 1.6.2023 saakka.
”Itämeren tilan kannalta ratkaisu on merkittävä. Olisin toki toivonut, että asiassa olisi voitu edetä nopeamminkin. Onneksi satamat voivat jo nyt ottaa vastaan jätevedet asiallisesti”, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen toteaa.
Kotimaisten laivojen jätevesiasiat ovat olleet kunnossa jo pitkään ja ulkomaisten risteilijöiden osalta varustamoilla on edellytykset hoitaa asia kuntoon päätöstä nopeammassa aikataulussa.”
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on samoin tyytyväinen päätökseen.
”Risteilyalusliikenne on tärkeä myös Suomen matkailuelinkeinolle. Toiminta ei kuitenkaan saa rasittaa Itämeren herkkää ekologiaa. Voimme olla todella tyytyväisiä nyt IMOssa saavutettuun yhteisymmärrykseen.”
Itämeren suojelukomission HELCOM:n vuonna 2007 hyväksytyn Itämeren suojelun toimintaohjelman mukaisesti rehevöittävää kuormitusta Itämereen tulee vähentää kaikilla toimialoilla, myös meriliikenteessä.
Itämeren erityisalue perustettiin HELCOM:n jäsenmaiden hakemuksesta IMO:n päätöksellä vuonna 2011. Voimaantulon edellytyksenä on ollut jätevesien riittävä vastaanottokapasiteetti Itämeren satamissa, jossa risteilyalukset käyvät.
Uudet säännökset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, joissa on enemmän kuin 12 matkustajaa. Käytännössä säännökset koskevat ulkomaisia risteilyaluksia, koska Suomesta säännöllisesti liikennöivät matkustaja-autolautat ovat jo pitkään jättäneet käymäläjätevetensä satamiin.
Jätevesien päästökielto mereen vähentää merenkulusta aiheutuvaa Itämeren ravinnerasitetta.
Risteilyalusten vaihtoehtoina on jättää jätevedet satamiin tai asentaa laivoihin jätevesien käsittelylaitteet, joilla typpeä ja fosforia voidaan poistaa määräysten mukaisesti (70 % typestä ja 80 % fosforista) ennen vesien päästämistä mereen.