Teollinen internet ja edistyneitä algoritmejä käyttävät robotit ovat saapuneet satamiinkin. Itseohjautuvat vetomestarit sekä konttinosturit ja -kurottajat ovat jo täyttä totta Pohjois-Amerikan vilkkaimmassa satamassa Los Angelesissa.
Kaiken lisäksi sähköllä toimivat robotit ovat hiljaisia ja ne vähentävät myrkyllisiä hiukkaspäästöjä. Ja näistä kuvernööri Jerry Brownin johtamassa, terveysintoilevanakin pidetyssä Kaliforniassa ollaan erityisen tarkkoja.
Ensimmäisenä kuskittomia kuljetuslaitteita Los Angelesin sataman yhteen terminaaliin on tuonut ahtausfirma TraPac LLC. Yhtiön mukaan sen laitteet ovat nopeampia kuin ihmisten ohjaamat värkit, joten lastinkäsittelyssä säästyy aikaa ja rahaa.
Iot on valtava murros
Teollinen internet eli iot (internet of things, asioiden tai esineiden internet) merkitsee satamissa suurinta murrosta sitten toisen maailmansodan jälkeen keksityn konttiliikenteen, asiantuntijat sanovat.
– Itseohjautuvat laitteet vaativat kokonaan uuden ajattelutavan satamissa ja kuljetusjärjestelmissä. Hyödyt ovat niin ilmeiset, että tavarankuljetuksissa muutokset ovat nopeampia kuin henkilöliikenteessä ja kuskittomissa autoissa konsanaan, nettigorilla Googlen emoyhtiön Alphabetin konsultti Larry Burns hehkuttaa.
Burns varmasti tietää, mistä puhuu, sillä hän on autojätti General Motorsin entinen t&k-johtaja. Lähes kaikilla autonvalmistajilla on nykyään erilaisia kuskittomia autohankkeita vireillä, ja näille markkinoille työntyvät myös Applen ja Googlen kaltaiset it-yhtiöt.
Kuvernöörikin kiinnostui päästöistä
Erittäin autoistunut Los Angeles sijaitsee kattilalaaksossa, jossa pakokaasut ja hiukkaspäästöt äityvät rankoiksi ja sakeiksi savusumuiksi.
Diesel-moottoreilla kulkeva tavaraliikenne aiheuttaa jopa puolet osavaltion myrkyllisistä hiukkaspäästöistä, Kalifornian ympäristöviranomaiset arvioivat.
Kuvernööri Jerry Brown on asettanut raskaan liikenteen tavoitteeksi nollapäästöt, joten hän on erittäin kiinnostunut myös satamien päästöistä. Osavaltio aikoo vielä ennen vappua julkistaa rahtiliikenteen kestävän kehityksen suunnitelman, jossa päästöjä suitsitaan.
Brown vaatii jopa 100 000 päästötöntä (lue: sähköllä toimivaa) rahdinkäsittelylaitetta ja nosturia osavaltioon vuoteen 2030 mennessä. Kuvernööri tutkii myös mahdollisuuksia ohjata osavaltion tukia kuskittomille rekoille, joita jo koeajetaan Euroopassa.
Sanomattakin on selvää, että pelissä on satojen miljardien dollareiden investoinnit, kun kokonaisia kuljetusjärjestelmiä rukataan uusien teknologioiden mukaisiksi, Bloomberg kirjoittaa.
Lännen satamissa valtavat volyymit
Long Beachin, Los Angelesin ja Oaklandin satamien kautta kulkee 40 prosenttia Yhdysvaltain konttiliikenteestä. Näiden toimintojen muuttaminen sähköisiksi maksaa ainakin 35 miljardia dollaria seuraavien kolmen vuosikymmenen kuluessa.
Samaan aikaan alhaiset rahtitasot ovat panneet ahtausfirmat ja varustamot ahtaalle, eikä monella ole yksinkertaisesti varaa kalliisiin muutoksiin ilman julkisen vallan apua, edunvalvoja Pacific Merchant Shipping Association varoittaa.
Kalifornia ja kiinalaisvarustamo Orient Overseas Container Line ovat jo yhdistäneet voimavarojaan Long Beachin uuden konttiterminaalin sähköistämisessä. Satamaoperaattori ja varustamo jakavat puoliksi kahden miljardin dollarin uudistustyöt, ja kiinalaiset maksavat oman osuutensa 40 vuoden leasing-sopimuksen aikana.
Huhtikuun alussa avatun Long Beachin terminaalin automaattinosturit ja muut robotit saavat käskynsä kaijojen ja varastoalueiden betoniin upotetuista antureista ja tunnistinlaitteista. Kuljetusten volyymi kaksinkertaistuu ja päästöt pienenevät.
Los Angelesin satamalautakunta ja Mitsui-varustamon omistama TraPac investoivat 693 miljoonaa dollaria neljään tusinaan automaattinosturiin ja niiden vaatimaan infraan. Rahoista 63 miljoonaa dollaria maksaa Kalifornian osavaltio.
Laitteita valvotaan etänä keskusvalvomosta. Ihmisiä TraPac käyttää vain laitureilla konttialusten purkaus- ja lastaustöissä nosturinkuljettajina.
Kalifornian satamien konttiliikenne kasvaa valtavaa tahtia. Viime vuoden kuljetussuorite oli 15,3 miljoonaa 20-jalan yksikköä eli teu:ta. Vuoteen 2040 mennessä volyymin arvellaan lähes kolminkertaistuvan 41,1 miljoonaan yksikköön.
Automaatti-innostaan huolimatta Kalifornian satamat ovat vielä reippaasti jäljessä eurooppalaisiin verrattuna. Vanhan mantereen suurin satama Rotterdam otti automaattinostureita käyttöön jo vuonna 1993.
Nykyään Rotterdamissa on viisi täysin automatisoitua valtameriliikenteen konttiterminaalia.
Ammattiliitto mustasukkaisena
Los Angelesissa automatisaatio on törmännyt länsirannikon ahtaajien ammattiliiton vastustukseen. ILWU (International Longshore and Warehouse Union) sanoutui irti itseohjautuvien teknologioiden kehittämisestä jo vuonna 2008.
Sittemmin liitto on löysännyt kantaansa sillä ehdolla, ettei kukaan sen 14 000 kokopäiväisestä ahtaajasta menetä työpaikkaansa.
– Silti liiton 10 000 osa-aikaista työntekijää kutsutaan yhä harvemmin töihin, työnantajia edustavan Pacific Maritime Associationin toimitusjohtaja Jim McKenna huomauttaa.
Ammattiliiton pomot eivät ole sen innostuneempia ahtausfirmojen automatisaatiosta kuin kuvernöörin ympäristötavoitteistakaan.
– Kuitenkin tehokkuus ja ympäristönsuojelu käyvät käsi kädessä. Kaikkien osapuolten, varustamoiden, satamaoperaattoreiden, ahtaajien ja jopa rekkakuskien pitää olla mukana kehityksessä, Long Beachin sataman johtaja Jon Slangerup sanoo.