Tulos kertoo, kuinka rajusti koronapandemia on vaikuttanut yhtiön toimintaan. Toimitusjohtaja Richard D. Fain kuvaa kriisiä yhtiön historian vaikeimmaksi. Valtaosa yhtiön risteilytoiminnasta on ollut pysähdyksissä 13. maaliskuuta lähtien, ja pysähdys jatkuu ainakin huhtikuun loppuun saakka.
Osalla reiteistä operointi on aloitettu. Joulukuussa Quantum of the Seas liikennöi Singaporesta, ja TUI Cruisesilla on marraskuusta lähtien ollut kolme alusta liikenteessä Kanariansaarilla.
– Meillä on ollut enemmän ensikertalaisia näillä risteilyillä kuin olimme odottaneet. Uskommekin, että nämä risteilyt osoittavat muillekin, miten voimme operoida menestyksekkäästi koronapandemian aikanakin, Fain toteaa.
Risteilyoperaatioiden ollessa pysähdyksissä Royal Caribbean Groupin on pitänyt ryhtyä nopeisiin toimiin säilyttääkseen maksuvalmiutensa. Jo tammikuun lopulla yhtiö kertoi myyvänsä Azamara-brändinsä 201 miljoonalla dollarilla. Kauppaan sisältyy Azamaran kolme alusta.
Viime vuoden aikana yhtiö keräsi uutta pääomaa lainojen ja osakeantien avulla 9,3 miljoonaa dollaria. Yhtiö arvioi, että risteilytoimintojen ollessa pysähdyksissä, sen juoksevat kulut ovat 250–290 miljoonaa dollaria kuukaudessa.
Joulukuun lopulla yhtiön maksuvalmius oli 4,4 miljardia. Velkoja yhtiölle erääntyy maksettavaksi tälle vuodelle 0,4 miljardia. Nettokorkokulujen arvioidaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä olevan 243–247 miljoonaa. Pääomamenoja tälle vuodelle kertyy 2,1 miljardia dollaria. Nämä koostuvat pääasiassa rakennushankkeista. Tämän vuoden ensimmäisen ja neljännen kvartaalin aikana tullaan toimittamaan alukset Odyssey of the Seas ja Silver Dawn.
Yhtiö arvioi tekevänsä koronapandemiasta johtuen tappiota myös tänä vuonna. Tarkempaa ennustetta pandemian vaikutuksista tulokseen ei kuitenkaan pystytä arvioimaan.
Teksti: Tomi Kangasniemi