Nykytilanteen takia Norvikin hongkongilainen operaattori avaa konttiterminaalin osissa tulevien kuukausien aikana. Nykyisen Frihamnin sataman konttitoiminnot siirretään Norvikiin vaiheittain, jotta muutokset ja asiakaspalvelu sujuisivat mahdollisimman kitkattomasti, Tukhoman satama kertoo tiedotteessaan.
Ruotsalaiset eivät vielä osaa sanoa, milloin ensimmäinen alus tulee kiinnittymään uuteen suursatamaan. Norvikin virallisia avajaisseremonioita aletaan suunnitella heti kun naapurimaan terveysviranomaiset antavat siihen luvan.
Norvikin konttiterminaalista vastaa hongkongilainen Hutchison Ports, joka on yksi maailman suurimmista konttisatamien operaattoreista. Suursataman uudessa roro-terminaalissa rakennustyöt ovat vielä osittain kesken ja ne jatkuvat syksyyn asti. Norvikin roro-terminaalin operaattori on Ports of Stockholm eli Tukholman satamalaitos.
Syvä väylä ja hyvät yhteydet Ruotsin sydänmaille
Tukholman eteläpuolella sijaitsevaan Norvikin satamaan on varattu maa-alueita 44 hehtaarin verran, josta konttiterminaalin osuus on 32 hehtaaria. Laitureiden yhteinen pituus on 1 325 metriä ja kaijojen vieressä veden syvyys on 16,5 metriä. Matkaa Tukholman keskustaan on noin 50 kilometriä ja Nynäshamniin muutaman kilometrin verran.
Hutchison Portsin Euroopan johtaja Clemence Cheng on jo aiemmin kehunut sitä, että Norvikista tulee Ruotsin itärannikon ainoa valtameriliikenteen konttilaivoille sopiva syväsatama. Hänen mukaansa Norvik synnyttää sekä taloudellisia että ympäristöetuja, koska uusi satama tuo alukset ja rahdin lähemmäs Ruotsin suurimpia markkinoita.
Hongkongin satamaoperaattorina tunnetun Hutchison Portsin emoyhtiö on Hutchison Whampoa, joka puolestaan kuuluu Aasian rikkaimpien henkilöiden joukkoon kuuluvan kiinalaismiljardööri Li Ka-shingin (91) bisnesimperiumiin.