Uusi, matkustajalaivoille tarkoitettu maasähköliitäntä valmistui Helsingin Eteläsatamaan, Olympiaterminaalin kupeeseen jo viime vuoden vaihteessa, Helsingin Satama tiedottaa.
Järjestelmän käyttöönotto viivästyi alkuperäisestä suunnitelmasta matkustusrajoitusten takia. Matkustajaliikenteen elpymisen alettua järjestelmän testaukset on saatu tehtyä ja maasähkö on otettu laivaliikenteen käyttöön.
Maasähkö vähentää laivan satamassaolon aikana aiheutuneita ilmastopäästöjä merkittävästi, jopa 50–80 prosentilla. Kun laivat saavat laiturissa ollessaan sähkön maista, ei apukoneita tarvitse pitää päällä sähköä tuottamassa.
– Tämä ympäristöinvestointi parantaa ilmanlaatua ja vähentää hiilidioksidipäästöjä sekä melua Helsingin keskustassa, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoo.
– Maasähkön käyttö satamassa on meille tärkeä askel kohti hiilineutraalia satamaa vuoteen 2035 mennessä. Olemme lähiaikoina myös aloittamassa useita vastaavia maasähköinvestointeja muihin satamanosiin.
Maasähkötoteutusten teknisten ratkaisujen kansainväliset standardit yhä osittain puuttuvat, ja isoja investointeja joudutaan räätälöimään kunkin hetken tarpeen mukaan. Olympiaterminaalin maasähköinvestointiin kuului muun muassa automaatiosuunnittelua ja -tekniikkaa, nykyisen muuntamon saneeraus, laituritöitä sekä merkittävimpänä osuutena maasähköjärjestelmä asennuksineen.
Olympiaterminaalia käyttävillä Tallink Siljan aluksilla maasähköliitännät on toteutettu jo aiemmin vuosina 2018–2019. Nyt kaikki reittiliikenteen alukset, jotka seisovat Helsingin Eteläsatamassa päivittäin, pidemmän ajan kerrallaan, ovat maasähkön piirissä.
Eteläsataman maasähköprojekti on EU:n osittain rahoittama TWIN PORT IV hankkeessa. Lisäksi Helsingin Satama on lähiaikoina toteuttamassa useita hiilineutraaliutta tukevia hankkeita EU:n CEF Transport -tukiohjelman rahoituksen tukemana.