Varsinkin Calaisissa liikenne on erittäin vilkasta, sillä satama on vastarannalla sijaitsevan Doverin jälkeen Euroopan toiseksi suurin roro-liikenteen keskus. Calaisin sataman läpi virtaa joka vuosi kymmenen miljoonaa matkustajaa, kaksi miljoonaa rekkaa ja 44 miljoonaa tonnia rahtia. Lähistöllä sijaitseva Boulogne-sur-Mer on puolestaan yksi Ranskan suurimmista kalasatamista.
Wärtsilän modulaarisilla ja skaalautuvilla VTS (vessel traffic sevice) -laitteilla ranskalaissatamat aikovat kohentaa liikenteen sujuvuutta ja parantaa merenkulun turvallisuutta.
Varsinkin vireillä oleva Calais Port 2015 -projekti on yksi Ranskan suurimmista satamien kehityshankkeista kymmeneen vuoteen. Suomalaisten ratkaisu on tämän hankkeen olennainen osa, tilaajat sanovat.
Calais saa Ranskan ensimmäiset VTS-simulaattorit
Wartsila Marine Ship Traffic Control Solutions -yksikön johtaja Dmitry Rostopshin sanoo yhtiön tiedotteessa, että Calaisin satamaan asennetaan Wärtsilän kehittämät älykkäät simulaattorit, joilla henkilöstö voi harjoitella VTS-keskusten toimintoja. Suomalaisyhtiö integroi Calaisin sataman omien tutkien yhteyteen myös kaksi viimeistä huutoa olevaa IALA -tutkaa.
Wärtsilä on toimittanut jo yli 300 VTS-keskusta noin 70 maan satamiin.