Wärtsilän VTS-laitteet Kanaalin kapeikkoon

Wärtsilä Marine toimittaa VTS-teknologiaa kahteen ranskalaiseen satamaan. Kanaalin kapeimmalla kohdalla sijaitsevat Calaisin ja Boulognen satamat ovat valinneet suomalaiset alusturvallisuuden valvontalaitteet omiin meriliikennekeskuksiinsa.

Varsinkin Calaisissa liikenne on erittäin vilkasta, sillä satama on vastarannalla sijaitsevan Doverin jälkeen Euroopan toiseksi suurin roro-liikenteen keskus. Calaisin sataman läpi virtaa joka vuosi kymmenen miljoonaa matkustajaa, kaksi miljoonaa rekkaa ja 44 miljoonaa tonnia rahtia. Lähistöllä sijaitseva Boulogne-sur-Mer on puolestaan yksi Ranskan suurimmista kalasatamista.

Wärtsilän modulaarisilla ja skaalautuvilla VTS (vessel traffic sevice) -laitteilla ranskalaissatamat aikovat kohentaa liikenteen sujuvuutta ja parantaa merenkulun turvallisuutta.

Varsinkin vireillä oleva Calais Port 2015 -projekti on yksi Ranskan suurimmista satamien kehityshankkeista kymmeneen vuoteen. Suomalaisten ratkaisu on tämän hankkeen olennainen osa, tilaajat sanovat.

Calais saa Ranskan ensimmäiset VTS-simulaattorit

Wartsila Marine Ship Traffic Control Solutions -yksikön johtaja Dmitry Rostopshin sanoo yhtiön tiedotteessa, että Calaisin satamaan asennetaan Wärtsilän kehittämät älykkäät simulaattorit, joilla henkilöstö voi harjoitella VTS-keskusten toimintoja. Suomalaisyhtiö integroi Calaisin sataman omien tutkien yhteyteen myös kaksi viimeistä huutoa olevaa IALA -tutkaa.

Wärtsilä on toimittanut jo yli 300 VTS-keskusta noin 70 maan satamiin.

Jaa artikkeli