Suomeen odotettiin ensi kesäksi noin 300-400 kansainvälisen risteilyaluksen vierailua, mutta peruutusten jälkeen aluksia näyttäisi olevan tulossa noin 200 – ja nekin vain jos Suomi suostuu ottamaan ne vastaan. Muut Itämeren maat ovat jo ilmoittaneet ottavansa aluksia vastaan 1.7.2021 alkaen.
THL:n asettamat terveysturvallisuussuositukset täyttyvät Suomen Laivameklarit ry:n toiminnanjohtaja Sari Turkkilan mukaan kansainvälisten risteilymatkustajien kohdalla, kun risteilyvarustamot vaativat negatiivisen testitodistuksen (tai rokotustodistuksen tai todistuksen sairastetusta taudista) ennen matkaan lähtöä, aluksella on lääkäri ja mahdollisuus testiin, jos oireita on – joten nämä matkustajat eivät rasita suomalaista terveydenhuoltoa ja matkustajat voivat varustamon laatiman ohjelman puitteissa käydä myös esimerkiksi kiertoajelulla, jolla ei nousta pois bussista, eli kontakteja muihin ei myöskään synny maissa.
Suomalaiset satamat ja agentit laativat jo viime vuonna yhteistyössä kansainvälisen risteilyliikenteen toimintamallin Covid-19 suhteen Suomessa.
Toimintamallin mukaan risteilymatkustajat viettävät Suomessa maissa vain noin 6-8 tuntia ja tämän ajan heillä on ohjattua ohjelmaa pienryhmissä, risteilyvarustamon esittämät terveysturvallisuusvaatimukset täyttävien suomalaisten yhteistyökumppanien kanssa.
Varustamon terveysturvallisuussuunnitelmassa on voitu määritellä, että esimerkiksi bussien täyttöaste on enintään 50-70%, oppaiden ja osallistujien tulee käyttää maskeja. Lisäksi noudatetaan suomalaisten viranomaisten määräyksiä
Varustamot haluavat myös kaikin keinoin välttää matkustajien tai miehistön altistusta maissa käynnillä tai kontakteissa muun väestön kanssa.
– Suomessa käyvillä kansainvälisten risteilyvarustamojen aluksilla on kaikilla oma ja kattava terveysturvallisuussuunnitelma, joka noudattaa EU:n tai WHO:n ohjeita COVID-19 suhteen, Turkkila muistuttaa.
– Risteilyvarustamon terveysturvallisuussuunnitelma voidaan esittää paikallisille terveysviranomaisille hyvissä ajoin ennen aluksen satamakäyntiä, jolloin paikalliset viranomaiset voivat tehdä riskiarvion.
Teksti ja kuva Kari Martiala