22.01.2016

Tallinkin uuden LNG-aluksen nimeksi Megastar

Tallinkille vuonna 2017 toimitettava LNG-käyttöinen matkustaja-autolautta saa nimekseen Megastar. Julkisessa nimikilpailussa annettiin yhteensä 21 550 nimiehdotusta. Megastarin kölinlasku tapahtuu 9.2.2016 Meyer Turun telakalla. Kölinlaskun jälkeen laivaa rakennetaan kuivatelakalla.

Tallinkille vuonna 2017 toimitettava LNG-käyttöinen matkustaja-autolautta saa nimekseen Megastar. Julkisessa nimikilpailussa annettiin yhteensä 21 550 nimiehdotusta. Megastarin kölinlasku tapahtuu 9.2.2016 Meyer Turun telakalla. Kölinlaskun jälkeen laivaa rakennetaan kuivatelakalla.

AS Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeisterin mukaan valittu nimi sopii hyvin jatkoksi Tallink Shuttle -alusten perheeseen. ”Megastarista tulee yksi suurimmista vastaavanlaisten alusten joukossa koko maailmassa, ja sen nimi kuvastaa täydellisesti laivan ominaisuuksia. Nimi on myös helposti lausuttavissa niin suomeksi, viroksi kuin muilla kielillä. Koska niin monet ehdottivat tätä samaa nimeä, voimme myös uskoa sen olevan monien matkustajiemme nimitoive”, Stalmeister sanoo.

Ensimmäisenä Megastar-nimeä kilpailuun ehti ehdottaa Janar Virosta. Hän saa palkinnoksi kaksi lippua laivan ensimmäiselle viralliselle matkalle. Nimeä Megastar ehdotettiin kilpailussa yhteensä yli 300 kertaa, ja se olikin siten yksi suosituimmista ehdotuksista. Kaiken kaikkiaan kilpailuun lähetettiin 14 200 nimiehdostusta Suomesta, 5 300 Virosta ja 2 050 muiden kansainvälisten nettisivustojen kautta.

Uuden  LNG-aluksen tuotanto alkoi Meyer Turun telakalla 4.8.2015 ja kölinlasku on 9.2.2016. Valmistuttuaan Megastar on 212 metriä pitkä ja sen  matkustajamäärä on 2 800. Laivan bruttovetoisuus on 49 000 tonnia ja käyttönopeus 27 solmua.

Laiva tulee liikennöimään Helsingin ja Tallinnan välisellä reitillä. Aluksen hinta on 230 miljoonaa euroa ja  valmiin aluksen toimitus on suunniteltu alkuvuoteen 2017.

Uusi ympäristöystävällinen alus käyttää polttoaineenaan LNG:tä ja täyttää kaikki uudet, tiukemmat ECA-alueita ja Itämerta koskevat päästörajoitukset. Se on muita, jo liikenteessä olevia Tallinkin pikalaivoja huomattavasti energiatehokkaampi. Innovatiivinen runkomuoto pienentää hydrodynaamista virtausvastusta ja varmistaa, että se voi liikennöidä hyvin myös jääolosuhteissa. Laivan suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota tehokkaaseen ja nopeaan purkuun ja lastaukseen satamissa.

Jaa artikkeli