23.09.2015

Tuottavuustavoitteet voivat vaikuttaa väylämaksuun

Merialaa läheltä seurannut Anne Berner valittiin Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeriksi 29. toukokuuta 2015. Hän on joutunut jo lyhyessä ajassa edeltäjiään tiukempaan paikkaan. Säästöjä on tehtävä ja kaikesta on pystyttävä keskustelemaan. Vuosi sitten toteutettu väylämaksun puolituskin saatetaan palauttaa täyteen hintaansa, elleivät hallituksen tuottavuustavoitteet täyty.

Merialaa läheltä seurannut Anne Berner valittiin Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja viestintäministeriksi 29. toukokuuta 2015. Hän on joutunut jo lyhyessä ajassa edeltäjiään tiukempaan paikkaan. Säästöjä on tehtävä ja kaikesta on pystyttävä keskustelemaan. Vuosi sitten toteutettu väylämaksun puolituskin saatetaan palauttaa täyteen hintaansa, elleivät hallituksen tuottavuustavoitteet täyty.

Bernerin edeltäjän, liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikon aikana tehtiin päätös väylämaksujen puolittamisesta kolmen vuoden ajaksi. Määräajan kuluessa tavoitteena oli selvittää, voitaisiinko väylämaksu poistaa kokonaan. Taloudellinen tilanne on kuitenkin muuttanut tavoitteita.

– Väylämaksun osalta ei ole mitään uusia kaavailuja, mutta se on ollut hallitusohjelmassa yksi yhteiskuntasopimuksen ehdollisista toimenpiteistä. Siksi keskustelu väylämaksusta on tällä hetkellä jumissa.

– Yhteiskuntasopimuksessa on myöskin näkemys siitä, että elleivät yhteiskuntasopimuksen kautta tulevat viiden prosentin tuottavuustarpeet täyty, niin väylämaksu voidaan palauttaa. Sekin on mahdollista.

LUE LISÄÄ UUDESTA NAVIGATOR MAGAZINE -LEHDESTÄ!

Jaa artikkeli