Maritime@TSE event – What shipping customers want and anticipate next? -sidosryhmätapahtuma järjestettiin Turun yliopiston kauppakorkeakoululla keskiviikkona 30. elokuuta. Tapahtuman aiheena oli pohtia ja keskustella siitä, millaisia erilaisia muutoksia kuljetusasiakkaat kokevat ja millä nähdään olevan merkittävimpiä vaikutuksia kuljetus- ja toimitusketjujen toimintaympäristöön ja lähitulevaisuuteen.
Tilaisuus aloitti kauppakorkeakoulun Maritime@TSE -tutkimusalustan tapahtumasarjan tulevina vuosina merisektorille ajankohtaisista ilmiöistä erityisesti kauppatieteiden näkökulmista. Tutkimusalustan tarkoituksena on vahvistaa kauppatieteellistä tutkimusta merisektorin, ja sille liitännäisten alojen rajapinnoilla ja kasvattaa merisektorille relevanttia asiantuntijuutta monipuolisesti eri kauppatieteiden osa-alueilta läheisessä yhteistyössä yritysten kanssa.
Johdantopuheenvuorossa kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Tomi Solakivi pohjusti kuljetusasiakkaille tyypilliseksi yhteiseksi tekijäksi, sen että kuljetusketjuissa tavoitellaan samanaikaisesti montaa päämäärää tai ominaisuutta, kuten tehokkuutta, luotettavuutta, vähäpäästöisyyttä tai resilienssiä jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
K-Raudan ketjujohtaja Olli Pere mainitsi logistiikan hallintaan vaikuttavina trendeinä esimerkiksi sen, että viime vuosien opetuksia on ollut varsinkin se, että epävarmuus globaaleista toimitusketjuista ei tule poistumaan vaan se on huomioitava sisään yrityksen käytäntöihin.
Gigantin jälkimarkkinointi- ja logistiikkajohtaja Raul Friman kävi läpi yrityksen monikanavaista asiakaskokemusta sekä painotti että kehitystyö kohdentuu erityisesti ostokokemuksen optimointiin digitaalisten kanavien ja fyysisen myymälän yhdistelmänä.
Teollisuuden osalta Stora Enson logistiikkaverkostosta vastaava Dani Söderling kertoi, että yrityksen asettamat ympäristötavoitteet tulevat Scope 3 -vaatimusten kautta heijastumaan hyvin merkittävästi myös kuljetuksiin ja logistiikkaan. Näissä suurimmat mahdollisuudet päästövähennyksiin ovat globaalissa näkökulmassa merikuljetuksissa.
Autoteollisuuden sopimusvalmistajalla Valmet Automotivella toimitusketjunhallinnan päällikkö Kalle Nuutila nosti esiin, että autojen sähköistyminen vaatii sopimusvalmistajan logistiikalta jatkuvaa prosessien muokkaamista. Esimerkkinä uusista ilmiöistä on esimerkiksi sähköautojen osien suurempien massojen huomioiminen kuljetuksiin liittyvissä prosesseissa.
Tilaisuuden lopuksi esiteltiin erilaisia kauppakorkeakoulun tutkimusnäkökulmia kuten merenkulun sääntelyn muutosten ja niiden vaikutusten arviointi, datapohjaisten liiketoimintaekosysteemien toimintamallit sekä tulevaisuudentutkimuksen, vastuullisen liiketoiminnan sekä markkinoiden muokkaamisen näkökulmien soveltamista merisektorin kontekstissa. Turun yliopiston kauppakorkeakoululla on parhaillaan käynnissä useita hankkeita, jotka linkittyvät alan yrityksiin ja edellisiin teemoihin.
Tapahtuman esitysten tallenteet ovat katsottavissa yliopiston nettisivuilla.