Amasus Shippingin Eemslift Hendrika pääsi onnellisesti satamaan

Irti päässyt lasti ja raivoava meri – Norjan rannikolla tuuliajolla ajelehtinut Eemslift Hendrika olisi voinut aiheuttaa ympäristökatastrofiin.

Kuva: Norjan rannikkovartiosto.

Rahtilaiva Eemslift Hendrikan ongelmat alkoivat maanantaina, kun Pohjanmerellä raivoava myrsky nostatti aallokon 15 metriseksi ja sai aluksen kallistumaan 40 astetta.Eemslift Hendrikan rahti oli irronnut kiinnityksestään ja miehistö lähetti hätäsingaaliin menetettyään aluksen hallinnan. Norjan rannikkovartiosto pelasti miehistön helikopterilla. Myrskyn takia osa miehistöstä joutui hyppäämään veteen päästäkseen kyytiin. Yhden henkilön raportoitiin loukaantuneen.

Maanantaina 5.4. Ympäristövahingon uhka kellui merellä. Eemslift Hendrikan rahtina oli muun muassa 350 tonnia öljyä ja 50 tonnia dieseliä ja Norjan rannikkovartiosto varautui suureen siivousoperaatioon. Aluksen varustamo Amasus Shippingin hälytti paikalle  hollantilaisen SMIT Salvage, joka oli juuri avaamassa Suezin kanavan tukosta.

Hollannin lipun alla seilaava vuonna 2015 valmistunut Eemslift Hendrikan kuljetuskapasiteetti on 216 TEU:ta. Aluksen pituus 111.6 metriä ja leveys 16.8 metriä.

Videolla Norjan rannikkovartiosto pelastaa miehistöä.

Tiistaina 6.4. Tuuliajo jatkuu myrskyn kourissa. Eemslift Hendrikaa riepotteleva myrsky heitti sen kyydissä olleen vihreä saluksen yli laidan. Salmonbusiness.com raportoi aluksen olevan AQS työalus jonka arvo on 6.6 miljoonaa. SMIT Salvage toi paikalle kaksi hinaajaa ja helikopteritiimin. Pelastajat yrittivät koko päivän laskeutua Eemslift Hendrikalle kiinnittääkseen hinaajien köydet. Yritykset epäonnistuivat, mutta ajelehtivan aluksen reitillä ei onneksi näyttänyt olevan välitöntä rantautumisen vaaraa.

Keskiviikkona 7.4. Aluksen kurssi muuttui. Norjan rannikkovartiosto totesi aluksen kurssin muuttuneen niin radikaalisti, että he ilmoittivat lähtevänsä mukaan operaatioon SMIT Salvagen kanssa.

”Olosuhteet ovat muuttuneet iltapäivän ja illan aikana. Olemme huolestuneita siitä, että alus ei seuraa kurssia, jolle alkuperäinen pelastussuunnitelma perustui”, Norjan rannikkovartioston pelastuspalveluiden johtaja Hans-Petter Mortensholm totesi.

Torstaina 8.4. Aluksen hinausköydet saatiin lopulta kiinnitettyä. Päivä alkoi näyttää onnellisen lopun merkkejä. SMIT Salvagen pelastustiimi pääsi alukselle kiinnittääkseen hinaajien köydet ja pitkä hinausprosessi alkoi.

”Olemme ottaneet aluksen hallintaamme” Mortensholm kertoi norjalaiselle VG lehdelle.

Eemslift Hendrika saatettiin turvallisesti Ålesundin satamaan noin kello 19.

Norjan rannikkovartiosto kiitti ”kaikkia operaatioon osallistuneita” twitterissä.

Teksti: Otso Aunola

Jaa artikkeli
Freja