Komission esityksen mukaan raskaan liikenteen päästöjä on vähennettävä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä – vuoden 2019 tasoon verrattuna. Tällä hetkellä raskaiden ajoneuvojen eli kuorma-autojen ja bussien osuus on noin viisi prosenttia EU:n kokonaispäästöistä.
Nesteytetty maakaasu (LNG) ja nesteytetty biokaasu (LBG) tarjoavat kilpailukykyisen vaihtoehdon vähentää merkittävästi hiilidioksidi-, typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. LNG:llä raskaan liikenteen päästöt ovat jopa 15 prosenttia dieseliä pienemmät, ja LBG:llä päästään jopa 85 prosentin vähennykseen.
”Raskaassa liikenteessä keinoja merkittäviin päästövähennyksiin on niukalti. Käyttämällä nesteytettyä maakaasua tai nesteytettyä biokaasua komission asettamat tavoitteet on mahdollista saavuttaa jo nyt. On myös hyvä huomata, että LNG-käyttöisten raskaiden ajoneuvojen moottoriteknologia kehittyy tällä hetkellä vauhdilla”, sanoo Gasumin biokaasutuotteiden ja -ratkaisujen johtaja Matti Oksanen.
Verkosto laajenee Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa – investointituen avulla Ruotsiin jopa 16 uutta tankkausasemaa
Tällä hetkellä LNG:tä on mahdollista tankata Helsingissä, Vantaalla, Turussa ja Jyväskylässä, ja uusia asemia on suunnitteilla liikenteellisesti keskeisille paikoille muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.
Kuluvan vuoden aikana Gasum laajentaa LNG-tankkausasemaverkostoa myös Ruotsiin ja Norjaan. Helmikuussa Ruotsin ympäristöviranomainen Naturvårdsverket myönsi Gasumille yli 9 miljoonan euron investointituen, joka mahdollistaa 16 uuden kaasutankkausaseman rakentamisen Ruotsiin.
”Gasum on laajentanut kaasutankkausinfrastruktuuria määrätietoisesti, sillä kaasu on keskeinen keino saavuttaa tiukkenevat päästötavoitteet niin maanteillä kuin meriliikenteessä. Komission esitys uusista päästörajoista on tervetullut: yhdessä vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin toimintasuunnitelman kanssa esitys vauhdittaa LNG:n ja LBG:n yleistymistä raskaan maantieliikenteen polttoaineena”, Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen sanoo.
Komission esitys raskaan liikenteen päästörajoista etenee seuraavaksi Euroopan parlamentin ja Euroopan unionin neuvoston käsittelyyn.