Hankittavien veneiden runkomateriaali on alumiini, ja ne ovat n. 9 metriä pitkiä, n. 2,8 metriä leveitä ja syväykseltään alle metrin propulsioratkaisusta riippuen. Veneisiin on valittavissa kaksi eri propulsioratkaisua; vesisuihku tai perämoottori. Veneiden huippunopeus on vähintään 42 solmua perämoottoriratkaisulla ja vähintään 37 solmua dieseljet-propulsiolla.
– Tämän kokoluokan veneet ovat tulevaisuudessa aluskalustomme keskeisin työväline, sanoo Meripelastusseuran tekninen päällikkö Lasse Kämäräinen. – Veneessä on välttämätön varustus, mutta se pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman yksinkertaisena ja kevyenä, jotta käyttöönotto, ylläpito ja miehistön koulutus olisi helppoa.
Keskihytillisiin veneisiin tulee hydraulisesti avattava keulaportti, meripelastusvarustus, joka sisältää myös kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston, sekä ensiaputehtäviin tarvittavat varusteet. Ohjaamo varustellaan nykyaikaisilla navigointi- ja kommunikointilaitteilla.
– Veneiden sähköjärjestelmät toteutetaan EmpirBus-väyläratkaisuna, joka mahdollistaa modernit ohjaus- ja valvontaratkaisut sekä joustavamman elinkaaren muutostilanteissa, kertoo Lasse Kämäräinen.
Veneet valmistuvat vuosina 2018-2022, ja sarjan ensimmäinen vene sijoitetaan keväällä 2019 Helsinkiin. Lisäksi hankintaan sisältyy vähintään neljän lisäveneen optio. Hankintasopimus allekirjoitetaan hankintalainsäädännön edellyttämän kolmen viikon odotusajan umpeuduttua.