Terminaali on lukuisten toimijoiden usean vuoden mittaisen yhteistyön tulos. Hankkeesta vastaavat Manga LNG Oy, Outokumpu, SSAB:n terästehtaat, EPV Energia Oy ja energiayhtiö Gasum. Wärtsilä valittiin terminaalin pääurakoitsijaksi.
– Suomen ainoa LNG-terminaali sijaitsi aiemmin Porissa – noin 600 kilometriä etelämpänä. Tornion terminaalissa on LNG-laivojen bunkrausasemat, nestemäisen maakaasun höyrytyslaitteistot sekä 50 000 kuution varastosäiliö, Manga LNG Oy:n toimitusjohtaja Mika Kolehmainen kertoo.
– Uuden LNG-terminaalin käyttöönotto tukee merkittävällä tavalla Suomen ja koko Pohjoismaiden päästövähennystavoitteita. Siirtyminen puhtaampiin polttoaineratkaisuihin on maailmanlaajuinen ilmiö, jota täytyy vauhdittaa kaikin keinoin. LNG:n avulla pienennämme meri- ja raskaan liikenteen lähipäästöjä ja pidämme Pohjois-Suomen teollisuuden kilpailukykyisenä tarjoamalla vähäpäästöistä ja edullista energiaa eri toimijoiden tarpeisiin, kertoo Gasumin maakaasu- ja LNG-liiketoiminnan johtaja Kimmo Rahkamo.
Rahkamo uskoo, että uusi terminaali houkuttelee yhä useampaa toimijaa hyödyntämään monikäyttöistä ja kilpailukykyistä LNG:tä polttoaineena.
– Hiilineutraaliin tulevaisuuteen siirtyminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, siksi jokainen askel on tärkeä. Toimivan jakeluinfrastruktuurin rakentaminen madaltaa varmasti osaltaan uusien toimijoiden kynnystä siirtyä LNG:n käyttöön. Tulevaisuudessa samaa kaasuinfrastruktuuria hyödyntäen on mahdollista siirtyä käyttämään kokonaan tai osittain nesteytettyä biokaasua (LBG), mikä vähentää päästöjä entisestään, Rahkamo toteaa.
Kasvihuonepäästöjä voidaan LNG:n avulla vähentää jopa 20 prosenttia perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Lisäksi LNG ei tuota lähipäästöjä, ja sitä käyttämällä voidaan noudattaa tiukentuvia meriliikenteelle asetettuja kansainvälisiä ja EU:n sisäisiä päästörajoja. Täysin uusiutuvan ja kotimaisen biokaasun käytöllä hiilidioksidipäästöjä on mahdollista vähentää jopa 85 prosenttia.